Nie tylko Bareja – obraz PRL-u w filmie „Dom zły” Wojciecha Smarzowskiego
Jolanta Manthey
Cele lekcji
W czasie zajęć uczeń:
- doskonali umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego
 - ćwiczy umiejętność współpracy
 - prezentuje swoje stanowisko
 - doskonali umiejętność wnioskowania i uogólniania
 - doskonali umiejętność dyskusji
 - wykorzystuje znajomość filmowych środków wyrazu
 - odczytuje i interpretuje znaczenia metaforyczne
 - wartościuje, ocenia, formułuje wnioski
 
Czas pracy2 godziny lekcyjne Środki dydaktyczne
  | 
Formy pracy
 Metody pracy
  | 
Przebieg lekcji
Lekcję rozpoczynamy od krótkiej informacji na temat filmu i reżysera – ukończył filmoznawstwo na UJ oraz Wydział Operatorski PWSFTviT w Łodzi. Jest autorem reklam, teledysków, filmów dokumentalnych. Jego pierwszy film fabularny – „Małżowina” – otrzymał w Koszalinie Nagrodę Specjalną Jury za najlepszy film w konkursie polskim. Kolejne filmy – „Wesele” 2004 i „Dom zły” 2009 oraz „Róża” z 2011 były wielokrotnie nagradzane. „Dom zły” otrzymał w sumie 11 nagród, w tym Złote Lwy za reżyserię, scenariusz i montaż.
Prosimy uczniów o swobodne wypowiedzi na temat filmu – jakie emocje wzbudził, dlaczego? Pytamy o pierwsze pomysły interpretacyjne.
Zapoznajemy uczniów z celami lekcji i dzielimy klasę na 5 grup.
Przypominamy zasady pracy w grupie i rozdajemy karty pracy (załączniki).
Prosimy przedstawicieli grup o przedstawienie wyników pracy, pozostali uczniowie ewentualnie dopowiadają, uzupełniają prezentowany materiał.
Prosimy uczniów o wymienienie znanych im filmów przedstawiających obraz PRL-u (na pewno pojawią się tytuły filmów Barei, może filmy Wajdy – „Człowiek z marmuru” i „Człowiek z żelaza”, „Rejs” Piwowskiego, warto zwrócić uwagę na to, że rzeczywistość Polski Ludowej jest także tematem filmów powstałych po transformacji ustrojowej – np. „Wszystko, co kocham” Jacka Borcucha czy „Mała matura” Janusza Majewskiego. Podkreślamy różnorodność gatunkową filmów, zależność sposobów opowiadania o rzeczywistości od czasu powstania dzieła).
Następnie prosimy o umiejscowienie w kontekście innych filmu Smarzowskiego (peerelowska rzeczywistość nie bywa idealizowana, ale „Dom zły” przedstawia jej skrajny, niezwykle mroczny obraz, co znajduje wyraz także w warstwie formalnej. W filmie brak pozytywnego bohatera, nie ma jednoznacznego rozstrzygnięcia, mottem filmu mogą być powracające słowa wypowiadane przez bohaterów w różnych kontekstach – „Prawda? Nie ma takiej” podkreślające degenerację i zakłamanie świata, w którym żyją).
Tytuł bywa kluczem do interpretacji dzieła – jak uczniowie rozumieją tytuł filmu Smarzowskiego? (Reżyser w jednym z wywiadów powiedział: „urodziłem się w tym domu”, podkreślając jednocześnie jego metaforyczność („nie traktujmy tego dosłownie”).
Wspólnie formułujemy wnioski – jakie są przejawy zła ukazanego w filmie? (zbrodnia, ale i nędza życia, moralna degrengolada – pijaństwo, zdrady, oszustwa, kradzieże, demoralizacja władzy – skrytobójstwa, korupcja, układy). Czy można wskazać jego źródła? (Zdegenerowany system społeczno-polityczny – nieprzypadkowo kontekstem historycznym zdarzeń „wątku współczesnego” jest czas stanu wojennego, ale zło zdaje się też wynikać z natury człowieka, adaptującego się do okoliczności, ulegającego systemowi, ale i swoim słabościom).
Praca domowa
(do wyboru)
- Porównaj obraz PRL-u w filmie W. Smarzowskiego z ukazanym w innym, znanym Ci dziele.
 - Reżyser „Domu złego” powiedział, że „jest to film rozliczeniowy” – z czym, według Ciebie, rozlicza się W. Smarzowski w swoim filmie?
 - Porównaj obraz peerelowskiej prowincji w filmie Smarzowskiego z tym, który przedstawia w swojej prozie Andrzej Stasiuk (czas po transformacji ustrojowej – np. „Władek” ze zbioru „Opowieści galicyjskie”).
 
Załączniki
Załącznik (karty pracy)
Projekt kart pracy zainspirowany scenariuszem Anny Ryłek, „Filmowa uczta dla erudytów, czyli „Imię róży” Jeana Jacquesa Annauda” dostępnym na www.edukacjafilmowa.pl
GRUPA I – Historycy
Jesteście grupą historyków, specjalistów historii najnowszej, ustalcie:
- Czas i miejsce, w których rozgrywają się wydarzenia przedstawione w filmie.
 - Jakie ważne fakty historyczne przywołane zostały w filmie? (bezpośrednio i pośrednio).
 - Wymieńcie reprezentantów władzy w filmie, scharakteryzujcie ich.
 - W jaki sposób przedstawiono relacje władza – społeczeństwo?
 - Opiszcie „układy” między przedstawicielami władzy.
 
GRUPA II – Śledczy:
Jesteście zespołem śledczych, ustalcie:
- W jakich okolicznościach doszło do zbrodni?
 - Kim jest oskarżony?
 - Scharakteryzujcie ofiary.
 - Jakie fakty wskazują na winę oskarżonego?
 - Komu zależy na uznaniu Środonia za winnego zabójstwa i dlaczego?
 
GRUPA III – Filmoznawcy
Jesteście grupą filmoznawców, ustalcie:
- W jaki sposób prowadzona jest filmowa narracja?
 - Jaka tonacja barwna dominuje w filmie? Jaka jest jej funkcja w filmie?
 - Jak została w filmie wykorzystana muzyka?
 - Jakie plenery i wnętrza wykorzystali twórcy filmu? Co zadecydowało, wg Was, o ich wyborze?
 - Choć w swoich wypowiedziach reżyser dystansuje się wobec klasyfikacji gatunkowych filmu, był on nazywany thrillerem politycznym. Czy zgadzacie się z takim określeniem? Jakie cechy thrillera dostrzec można w „Domu złym”? Jeśli nie zgadzacie się z tym określeniem, zaproponujcie własne i uzasadnijcie wybór.
 
GRUPA IV – Psychologowie
Jesteście psychologami, przedstawcie:
- Zwięzłą charakterystykę głównych bohaterów (Środoń, Dziabasowie, porucznik Mróz).
 - Jakie były relacje w rodzinie Dziabasów?
 - Jakie motywacje mogły ich popchnąć do zbrodni (próby zabójstwa Środonia)?
 - Czym mógł się kierować Środoń, jeśli to on zabił?
 - Co różni porucznika Mroza od innych przedstawicieli władzy? Co kieruje jego zachowaniem?
 
GRUPA V – Socjolodzy
Jesteście socjologami, przedstawcie:
- Zwięzłą charakterystykę przedstawionych w filmie środowisk społecznych. Wymieńcie ich reprezentantów. Jaki jest ich stosunek do rzeczywistości społeczno-politycznej?
 - Jaki jest status materialny mieszkańców prowincjonalnej miejscowości?
 - Jak wygląda codzienność wsi?
 - Co o mieszkańcach wsi mówi ich wygląd, język, jakim się posługują?
 
Co można powiedzieć o aspiracjach bohaterów, ich celach, świecie wartości?

			
					