Robin Hood (2010)
Reż. Ridley Scott
Arkadiusz Walczak, Iwona Kulpa-Szustak, Hanna Wiśniewska
Krótka informacja o filmie
Robin Hood po raz kolejny ożywa na ekranie kin, aby w wystawnej superprodukcji Ridleya Scotta oddać sprawiedliwość najbardziej uciśnionym i przywrócić szlachetny blask trzynastowiecznej Anglii. Nieśmiertelna legenda wyjętego spod prawa banity, który dzięki swemu bezkompromisowemu dobru zachwyca kolejne pokolenia, przypomina, czym powinny być: przyjaźń, miłość, sprawiedliwość, patriotyzm i potrzeba absolutnej wolności.
Związki z podstawą programową
Gimnazjum
Historia
Społeczeństwo średniowiecznej Europy. Uczeń:
- rozpoznaje typowe instytucje systemu lennego; wyjaśnia pojęcie stanu i charakteryzuje podziały społeczne w średniowieczu;
- charakteryzuje funkcje gospodarcze, polityczne i kulturowe miast w średniowieczu.
Kultura materialna i duchowa łacińskiej Europy. Uczeń:
- wyjaśnia kulturotwórczą rolę Kościoła w dziedzinie nauki, architektury, sztuki i życia codziennego średniowiecznego społeczeństwa;
- porównuje główne elementy kultury rycerskiej i kultury miejskiej.
Szkoła ponadgimnazjalna
Historia
Zakres rozszerzony
Europa w okresie krucjat. Uczeń:
- wyjaśnia ideowe i polityczne przyczyny rywalizacji papiestwa z cesarstwem zwierzchnictwo nad średniowieczną Europą;
- charakteryzuje polityczne, społeczno-gospodarcze i religijne uwarunkowania oraz ocenia skutki wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej i rekonkwisty.
Historia i społeczeństwo
Kobieta i mężczyzna, rodzina. Uczeń:
- analizuje, na wybranych przykładach, obrazy miłości, role kobiety i mężczyzny oraz model rodziny w Biblii;
- wyjaśnia wpływ kultury arabskiej i prowansalskiej na europejski model miłości dworskiej w średniowieczu i ocenia trwałość tego modelu.
Swojskość i obcość. Uczeń:
- analizuje, na wybranych przykładach, postrzeganie swojskości i obcości w okresie krucjat.
Rządzący i rządzeni. Uczeń:
- charakteryzuje zakres władzy cesarza, papieża i króla oraz ich wzajemne relacje w średniowieczu; opisuje zakres władzy samorządu miejskiego w średniowiecznym mieście;
- analizuje relikty świata feudalnego w późniejszych epokach.
Wojna i wojskowość. Uczeń:
- charakteryzuje etos rycerski;
- wyjaśnia, na wybranych przykładach, koncepcję wojny sprawiedliwej i niesprawiedliwej w średniowieczu.
Język polski
Uczeń:
- odczytuje sens całego tekstu oraz wydzielonych przez siebie fragmentów;
- potrafi objaśnić ich sens oraz funkcję na tle całości (zakres podstawowy);
- czyta utwory stanowiące konteksty dla tekstów kultury poznawanych w szkole (zakres rozszerzony);
- szuka literatury przydatnej do opracowania różnych zagadnień; selekcjonuje ją według wskazanych kryteriów (w zasobach bibliotecznych korzysta zarówno z tradycyjnego księgozbioru, jak i z zapisów multimedialnych i elektronicznych, w tym Internetu) (zp);
- prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki (zp);
- określa problematykę utworu (zp);
- wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (np. literackie, kulturowe, filozoficzne, religijne) (zp);
- konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np. plastycznymi, teatralnymi, filmowymi.
Wiedza o kulturze
- zna dwudziestowieczne dzieła reprezentujące różne dziedziny sztuki (literaturę, architekturę, plastykę, muzykę, teatr, fotografię, film, sztukę nowych mediów) i dostrzega związki pomiędzy nimi;
- wskazuje różne funkcje dzieła sztuki (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową, kultową, poznawczą, ludyczną);
- analizuje temat dzieła oraz treści i formę w kontekście jego różnych funkcji, wykorzystując podstawowe wiadomości o stylach i epokach z różnych dziedzin sztuki;
- analizuje film lub analizuje spektakl teatralny, posługując się podstawowymi pojęciami z zakresu właściwej dziedziny sztuki;
- wypowiada się na temat dzieła sztuki używając pojęć zarówno swoistych dla poszczególnych sztuk, jak i wspólnych (forma, kompozycja, funkcja, nadawca, odbiorca, użytkownik, znaczenie, kontekst, medium);
- dostrzega i nazywa związek między dziełem a sytuacją społeczno-historyczną i obyczajami epoki, w której powstało.
Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów
TAK | NIE | |
Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów | x | |
Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania | x | |
Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów | x | |
Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami | x | |
Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu | x | |
Film zawiera sceny przemocy | x | |
Film zawiera sceny erotyczne | x | |
Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi | x | |
Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych) | x |
Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem
Dyskusja, burza mózgów, ranking, metoda projektów (temat: Robin Hood – źródła legendy, prawda i fikcja, kim naprawdę był Robin Hood), analiza i interpretacja działa filmowego i literackiego, praca z fragmentem filmu, planszowa synteza, ćwiczenia redakcyjne: recenzja, scenariusz, scenopis.
Dlaczego wolność powinna zostać ustanowiona prawem, a prawa spisane?
Konformizm i nonkonformizm w życiu społecznym – dlaczego lubimy buntowników?
Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze
Literackie źródła legendy o Robin Hoodzie.
Mit rycerza, cnoty rycerskie.
Wzorzec kobiecości i męskości w średniowiecznej Anglii.
„Powstawaj nieustannie, aż owce zamienią się w lwy” – kształtowanie się monarchii parlamentarnej w Anglii.
Konsekwencje krucjat.
Historia w kinie historycznym nie jest najważniejsza – specyfika filmu historycznego, pojęcie – kostium historyczny.
Sztuka wojenna w średniowiecznej Europie.
Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze
Źródła popularności postaci Robin Hooda w filmie, w odniesieniu do filmu z udziałem Douglasa Fairbanksa („Robin Hood”, 1922), Errola Flynna („Przygody Robin Hooda”, 1938), Seana Connery („Powrót Robin Hooda”, 1976) oraz Kevina Costnera („Robin Hood: Książę złodziei”, 1991), seriali telewizyjnych, w tym produkcji BBC z Patrickiem Troughtonem „Robin Hood” (1953) i „Robin of Sherwood” (1984), „Robin Hood” (2006) oraz parodią „Robin Hood – faceci w rajtuzach” w reż. Mela Brooksa z Cary Elwesem w roli głównej.
Wiecznie młody mit. Postać banity w kinie, w zestawieniu z filmem „Janosik” w reż. Agnieszki Holland.
Wątek podwójnej tożsamości męża – żołnierza, który wraca z wojny, w zestawieniu z filmem „Sommersby” w reż. Jona Amiela.