Quo vadis (2001)
Reż. Jerzy Kawalerowicz
Arkadiusz Walczak, Iwona Kulpa-Szustak, Hanna Wiśniewska
Krótka informacja o filmie
Bohaterowie „Quo Vadis” Henryka Sienkiewicza ożywają na ekranach za sprawą filmowej adaptacji Jerzego Kawelerowicza. Cnoty wiary, nadziei i miłości, ukazane na tle krwawych rządów Nerona w zdemoralizowanym Rzymie, ścierają się z bezlitosną przemocą i nienawiścią. Warto zachęcić uczniów, szczególnie dziś, w czasach nieustającego wyścigu szczurów, by przystanęli i zastanowili się, czy w owym starciu są zwycięzcy i przegrani?
Związki z podstawą programową
Gimnazjum
Historia
Chrześcijaństwo. Uczeń:
- umiejscawia w czasie i przestrzeni narodziny i rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa;
- wskazuje przyczyny i przykłady prześladowania chrześcijan w państwie rzymskim.
Język polski
Teksty kultury. Henryk Sienkiewicz – wybrana powieść historyczna („Quo vadis”, „Krzyżacy” lub „Potop”).
Etyka
- Moralność a religia, wiedza i polityka
- Wskazania moralne w religii chrześcijańskiej. Normy społeczne wynikające z nauki społecznej Kościoła.
Szkoła ponadgimnazjalna
Historia
Zakres rozszerzony
Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu. Uczeń:
- charakteryzuje przemiany ustrojowe i społeczne w Rzymie republikańskim i w cesarstwie rzymskim;
- porównuje niewolnictwo w Rzymie z wcześniejszymi formami niewolnictwa w świecie bliskowschodnim i greckim;
- opisuje zmiany w położeniu religii chrześcijańskiej w państwie rzymskim (od religii prześladowanej, poprzez tolerowaną, do panującej);
- prezentuje najważniejsze stanowiska historiografii i dotyczące przyczyn upadku państwa rzymskiego;
- rozpoznaje dokonania kulturowe Rzymian w dziedzinie prawa, literatury, nauki, architektury i techniki;
- identyfikuje dziedzictwo kultury rzymskiej w dorobku kulturowym Europy.
Historia i społeczeństwo
Kobieta i mężczyzna, rodzina. Uczeń:
- analizuje, na wybranych przykładach, obrazy miłości, role kobiety i mężczyzny oraz model rodziny w Biblii;
- analizuje, na wybranych przykładach, obrazy miłości, role kobiety i mężczyzny oraz model rodziny w kulturze starożytnej Grecji i Rzymu.
Swojskość i obcość. Uczeń:
- opisuje greckie i rzymskie pojęcia barbarzyńcy; charakteryzuje, na wybranych przykładach, kontakty Greków i Rzymian z ludami uważanymi przez nich za barbarzyńców;
- wyjaśnia na przykładach starożytnych Greków i Rzymian fenomen uznawania własnej kultury za kulturę prawdziwie ludzką.
Język polski
Uczeń:
- odczytuje sens całego tekstu oraz wydzielonych przez siebie fragmentów;
- potrafi objaśnić ich sens oraz funkcję na tle całości (zakres podstawowy);
- czyta utwory stanowiące konteksty dla tekstów kultury poznawanych w szkole (zakres rozszerzony);
- szuka literatury przydatnej do opracowania różnych zagadnień; selekcjonuje ją według wskazanych kryteriów (w zasobach bibliotecznych korzysta zarówno z tradycyjnego księgozbioru, jak i z zapisów multimedialnych i elektronicznych, w tym Internetu) (zp);
- prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki (zp);
- określa problematykę utworu (zp);
- wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (np. literackie, kulturowe, filozoficzne, religijne) (zp);
- konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np. plastycznymi, teatralnymi, filmowymi.
Wiedza o kulturze
Uczeń:
- zna dwudziestowieczne dzieła reprezentujące różne dziedziny sztuki (literaturę, architekturę, plastykę, muzykę, teatr, fotografię, film, sztukę nowych mediów) i dostrzega związki pomiędzy nimi;
- wskazuje różne funkcje dzieła sztuki (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową, kultową, poznawczą, ludyczną);
- analizuje temat dzieła oraz treści i formę w kontekście jego różnych funkcji, wykorzystując podstawowe wiadomości o stylach i epokach z różnych dziedzin sztuki;
- analizuje film lub analizuje spektakl teatralny, posługując się podstawowymi pojęciami z zakresu właściwej dziedziny sztuki;
- wypowiada się na temat dzieła sztuki używając pojęć zarówno swoistych dla poszczególnych sztuk, jak i wspólnych (forma, kompozycja, funkcja, nadawca, odbiorca, użytkownik, znaczenie, kontekst, medium);
- dostrzega i nazywa związek między dziełem a sytuacją społeczno-historyczną i obyczajami epoki, w której powstało.
Etyka
- Człowiek jako osoba i jego działanie. Etyczna analiza aktywności ludzkiej. Motywy podejmowanych decyzji.
- Cel i sens ludzkiej egzystencji. Hierarchie celów. Szczęście w życiu ludzkim. Rozwój moralny i duchowy człowieka jako osoby. Rola oddziaływań wychowawczych.
- Dobro moralne i wartości moralne. Hierarchia wartości. Wartości autoteliczne i instrumentalne. Konflikt wartości. Wartości wybierane i realizowane.
- Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nie naruszalne prawa istoty ludzkiej.
- Wymiar moralny życia człowieka. Zdolność rozpoznawania wartości i powszechne dążenie do dobra. Świadomość moralna. Rola sumienia w prawidłowym rozwoju wewnętrznym. Sądy i oceny moralne. Przykłady patologii w zakresie świadomości moralnej. Problem manipulacji.
- Obecność dobra i zła we współczesnej kulturze.
- Sprawności moralne. Samowychowanie.
- Przykłady współczesnych przejawów kryzysu moralnego.
Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów
TAK | NIE | |
Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów | x | |
Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania | x | |
Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów | x | |
Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami | x | |
Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu | x | |
Film zawiera sceny przemocy | x | |
Film zawiera sceny erotyczne | x | |
Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi | x | |
Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych) | x |
Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem
Dyskusja, burza mózgów, ranking, metoda projektów (temat: kino historyczne, filmowe obrazy starożytnego Rzymu, Neron – wizerunek literacki i filmowy, a prawda historyczna, chrześcijaństwo w świecie antycznym),planszowa synteza, analiza i interpretacja działa filmowego i literackiego, praca z fragmentem filmu, elementy dramy, ćwiczenia redakcyjne: recenzja, scenariusz, scenopis.
Zagadnienia związane z konstrukcją dzieła filmowego:
- Rola scenografii i kostiumów(dbałość o detale, drobiazgowe odtworzenie stylu i charakteru epoki).
- Rola muzyki w filmie.
- Filmowe modele widowiska historycznego – analiza porównawcza filmów Jerzego Kawalerowicza „Faraon” i „Quo vadis”.
Filmowe adaptacje powieści Henryka Sienkiewicza „Quo vadis” – analiza porównawcza filmu Kawalerowicza z filmem Mervyna LeRoya z 1951 i Franco Rossiego z 1985 r.
Zagadnienia filmoznawcze:
- Adaptacje filmowej klasyki literackiej.
- Genologia kina – film historyczny.
- Pojęcie kostiumu historycznego.
Petroniusz jako „dyktator dobrego smaku” – kto jest dzisiaj dyktatorem dobrego smaku?
Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze
„Quo vadis” – apologia chrześcijaństwa czy pogaństwa?
Początki chrześcijaństwa, organizacja życia religijnego, źródła prześladowań chrześcijan, judaizm a chrześcijaństwo.
Życie codzienne w starożytnym Rzymie, życie rodzinne, uczty, igrzyska, rzymska ulica, model domu, struktura społeczna.
Cesarz rzymski – władca absolutny? Model władzy cesarskiej w okresie pryncypatu.
„Quo vadis” – metaforyczna wizja zniewolonego społeczeństwa?
Mężczyzna i kobieta w starożytnym Rzymie.
Konwencje miłości w antyku.
Uczty u Petroniusza – epikurejski charakter przyjęcia, w zestawieniu z fragmentami „Uczty Trymalchiona” Petroniusza.
Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze
Rola religii w życiu człowieka, dlaczego ludzie umierają za wiarę, w zestawieniu z filmowymi biografiami Joanny d’Arc, filmem „Misja” w reż. Rolanda Joffe.
Rozwój chrześcijaństwa, od religii prześladowanej do religii panującej, w zestawieniu z filmem „Agora” w reż. Alejandro Amenabara.
Niewolnictwo w starożytnym Rzymie, w zestawieniu z filmem „Gladiator” w reż. Ridleya Scotta.
Fanatyzm religijny, w zestawieniu z filmem „Agora” oraz „Fanatyk” w reż. Henrego Beana.