Opowieści z Narnii: Lew, czarownica i stara szafa (2005)
Dorota Gołębiowska, Danuta Górecka, Anna Kołodziejczak, Jarosław Kusza
Reż. Andrew Adamson
Krótka informacja o filmie
Łucja, Zuzanna Edmund i Piotr to rodzeństwo, które podczas dziecięcej zabawy w chowanego przenosi się do magicznego świata Narnii – świata wiecznej zimy, w którym na porządku dziennym spotkać można gadające zwierzęta, olbrzymy czy krasnoludki. Czy dzieciakom prowadzonym przez mądrego lwa Aslana uda się uwolnić zaczarowaną krainę od zimy i Białej Czarownicy a władza wróci w ręce prawowitych władców Narnii? Wystawna adaptacja popularnej na całym świecie i wśród wielu pokoleń powieści Clive’a Staplesa Lewisa ucieszy nie tylko fanów książki, ale wszystkich wielbicieli wielkiego kina.
Związki z podstawą programową
Szkoła podstawowa (kl. IV – VI)
Język polski
Analiza filmu daje możliwości osiągania celów edukacyjnych zakresie odbioru tekstów kultury, ich analizy i interpretacji oraz tworzenia własnych wypowiedzi, a także realizacji treści nauczania.
Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:
- dostrzega swoistość artystyczną dzieła;
- odróżnia fikcję artystyczną od rzeczywistości;
- odróżnia realizm od fantastyki;
- wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska);
- wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych (filmu, programu informacyjnego, programu rozrywkowego), potrafi nazwać ich tworzywo (ruchome obrazy, warstwa dźwiękowa);
- omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia;
- charakteryzuje i ocenia bohaterów.
Wartości i wartościowanie.
- Uczeń odczytuje wartości pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury (np. przyjaźń – wrogość, miłość – nienawiść, prawda – kłamstwo, wierność – zdrada).
Film może być omawiany jako kontekst do baśni, legend i mitów ujętych w podstawie programowej.
Wychowanie do życia w rodzinie:
- podstawowe funkcje rodziny z podkreśleniem miejsca dziecka w rodzinie;
- przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, spędzanie wolnego czasu;
- więź rodzinna, związki uczuciowe i inne relacje w rodzinie; konflikty i ich rozwiązywanie.
Informatyka
Uczeń:
- tworzy rysunki i motywy przy użyciu edytora grafiki (posługuje się kształtami, barwami, przekształcaniem obrazu, fragmentami innych obrazów);
- przygotowuje proste animacje i prezentacje multimedialne.
Etyka
- Poznawanie siebie, dostrzeganie cech indywidualnych własnych i najbliższych osób;
- wyjaśnianie prawdziwego znaczenia własnych zachowań oraz ich przyczyn i konsekwencji;
- człowiek jako osoba; godność człowieka;
- przyjmowanie odpowiedzialności za siebie;
- uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi;
- wolność i jej różne rozumienie, autorytety i wzory osobowe.
Gimnazjum:
Język polski
Analiza tekstów kultury. Uczeń:
- opisuje odczucia, które budzi w nim dzieło;
- rozpoznaje problematykę utworu;
- uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne.
Interpretacja. Uczeń:
- przedstawia propozycję odczytania konkretnego tekstu kultury i uzasadnia ją;
- uwzględnia w interpretacji potrzebne konteksty, np. biograficzny, historyczny.
Wartości i wartościowanie. Uczeń:
- omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, np. miłość, przyjaźń, śmierć, cierpienie, lęk, nadzieja, wiara religijna, samotność, inność, poczucie wspólnoty, solidarność, sprawiedliwość, dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne.
Plastyka
Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę. Uczeń:
- podejmuje działalność twórczą, posługując się środkami wyrazu sztuk plastycznych, innych dziedzin sztuki (fotografika, film) i elementami formy przekazów medialnych, w kompozycji na płaszczyźnie oraz w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej (stosując określone materiały, narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki i przekazów medialnych).
Wychowanie do życia w rodzinie
- Budowa prawidłowych relacji z rodzicami. Konflikt pokoleń; przyczyny i sposoby rozwiązywania konfliktów. Odpowiedzialność wszystkich za atmosferę panującą w rodzinie. Rodzina niepełna.
- Rola autorytetów w życiu człowieka.
Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów
TAK | NIE | |
Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów | x | |
Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania | x | |
Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów | x | |
Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami | x | |
Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu | x | |
Film zawiera sceny przemocy | x | |
Film zawiera sceny erotyczne | x | |
Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi | x | |
Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych) | x |
Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem
Dyskusja, drama, wykorzystanie technik plastycznych, metoda punktów widzenia, mapy myślowe, metody rozwijające wyobraźnię.
Film szczególnie polecany w edukacji; dający bardzo wiele możliwości wykorzystania.
Zagadnienia filmoznawcze:
- Kontrast wizualny pomiędzy siłami dobra i zła (ciepłe kolory: żółty, czerwony, zielony – dobro, zimne – niebieski, stalowy, czarny, srebrny – zło).
- Połączenie wartości etycznych z estetycznymi: dobre jest ładne, zło jest brzydkie.
- Film jako dzieło autorskie i produkt komercyjny.
- „Opowieści z Narnii” – film artystyczny czy superprodukcja?
- Problemy adaptacji filmowej – czym jest adaptacja, a czym ekranizacja? Różnice w środkach wyrazu literatury i filmu.
- Plany filmowe i ich funkcje w ukazaniu świata.
- Kino stylu zerowego.
- Co to jest dubbing?
- Animacja.
- Rola muzyki w filmie.
- Kompozycja ramowa.
Zagadnienia związane z procesem pracy nad filmem: dodatki do filmu (na płycie DVD) pokazują proces powstawania animacji komputerowej, sposoby „budowania” postaci fantastycznych, uświadamiają złożoność i pracochłonność tego procesu.
Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze
Uniwersalne wartości – ich rola w świecie i życiu człowieka (honor, zaufanie, lojalność, więź braterska, poświęcenie itp. – wyraźny podział na dobro i zło).
Obecność „wiecznego dobra” (lew Aslan), pojawiającego się w sytuacji zagrożenia świata wartości przez siły zła.
Odwieczna walka dobra ze złem; pytania o źródło i naturę zła.
Rola Profesora (i jego postawy) w budowaniu poczucia bezpieczeństwa dzieci; mądrość osób starszych, ich pozytywny wpływ.
Rodzina, jako fundament wartości i poczucia bezpieczeństwa, na którym nadbudowuje się „zdrowa” osobowość człowieka.
Relacje pomiędzy rodzeństwem (pełne ciepła, zrozumienia, wybaczenia, wzajemnej pomocy, lojalności, także wobec zdrajcy).
Brak biologicznego ojca (wojna) wypełniony przez obecność Profesora i Aslana.
Rodzina w sytuacji kryzysowej, rola rodziny w przezwyciężaniu trudnych sytuacji.
Niezwykły klimat domów pokazanych w filmie: Pana Tumnusa, Bobrów, dom w Londynie, dom Profesora, zamek Białej Królowej (rekwizyty przejścia: szafa, urok przedmiotów i sprzętów – lampa, fujarka, zastawa do herbaty, kominek).
Konieczność podjęcia osobistego trudu i ryzyka w poszukiwaniu własnej tożsamości i dorosłości.
Znaczenie tajemnicy (mistycyzmu) w życiu jednostek i funkcjonowaniu społeczeństw.
Misterium życia, tajemne sensy popełnianych czynów.
Etos rycerski (w sferze wartości; kostiumu, atrybutów i obrzędu).
Symbolika: pór roku, „przedwiośnie” – niosące jednocześnie nadzieję i grozę zniszczenia).
Przedmioty magiczne: miecz, eliksir, łuk, róg.
Rola światopoglądu religijnego w dziele przebudowy świata.
Znaczenie przepowiedni i mitu organizujących życie mieszkańców Narnii.
Nawiązania do baśni Hansa Christiana Andersena „Królowa śniegu”: dziecięcy bohaterowie, poszukiwanie brata zwiedzionego i uwięzionego przez złą królową, kraina wiecznej zimy, przedstawienie królestwa – pałac, sanie, stój królowej.
Nawiązania do świata realnego – wielkie konflikty, wojna, zgubne systemy polityczne, dorastanie w sytuacji ekstremalnej.
Rola dzieciństwa (potrzeba przeżycia magicznego dzieciństwa).
Cywilizacja oparta na prawie i porządku kontra barbarzyńskie siły Białej Czarownicy.
Odwołania do romantyzmu.
Ucieczka w świat wyobraźni.
Hipoteza światów równoległych.
Różne postrzeganie czasu i odczuwanie rzeczywistości.
Powołanie do życia spójnego, fantastycznego świata, będącego syntezą mitów i tradycji kultury.
Wyraziste przesłania filmu – np. przekonanie o możliwości przemiany człowieka, moralny obowiązek prowadzenia nieustannej walki ze złem, uświadomienie sobie tajemnicy istnienia, roli transcendencji w życiu człowieka.
Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze
Motyw ofiary i odkupienia, świadome przyjęcie cudzych win, idea osobistej odpowiedzialności, przebaczenia, wyzwolenia z egoizmu.
Motyw wędrówki, która jest jednocześnie drogą ku dorastaniu.
Motywy chrześcijańskie: obecność zła, zdrajcy – Judasza, fenomen zmartwychwstania, dobrowolna ofiara, ołtarz ofiarny, nawrócony grzesznik, moc nadprzyrodzona rządząca światem, nieodwołalne prawo, księga konstytuująca świat (aksjologia chrześcijańska).
Motywy z mitologii greckiej i rzymskiej: obecność istot fantastycznych np. centaury, fauny, bohater poświęcający się dla słabych (Aslan – Prometeusz); mitologia celtycka i skandynawska.
Motywy baśniowe – konstrukcja oparta na walce dobra ze złem, motyw wędrówki, cudowne przedmioty, morał, zwierzęta obdarzone mocą magiczną, przemiana bohatera, optymizm – dobro triumfuje.