Mikołajek (2009)
Reż. Laurent Tirard
Dorota Gołębiowska, Danuta Górecka, Anna Kołodziejczak, Jarosław Kusza
Krótka informacja o filmie
Na „Przygodach Mikołajka” wychowało się już kilka pokoleń. Także i najmłodsi, dla których odbiór przekazu audiowizualnego zdaje się być naturalnym wręcz sposobem obcowania z tekstami kultury, mają okazję zapoznać się z sympatycznym bohaterem stworzonym przez duet Sempe-Goscinny, a przeniesiony na ekran przez Laurent Tirard. Filmowy Mikołajek – podobnie jak jego literacki pierwowzór to gwarant dobrej zabawy dla najmłodszych, dla starszych zaś okazja do radosnej podróży sentymentalnej.
Związki z podstawą programową
Język polski
Uczeń:
- dostrzega swoistość artystyczną dzieła;
- odróżnia fikcję artystyczną od rzeczywistości;
- odróżnia realizm od fantastyki;
- wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska);
- wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych (filmu, programu informacyjnego, programu rozrywkowego), potrafi nazwać ich tworzywo (ruchome obrazy, warstwa dźwiękowa);
- omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia;
- charakteryzuje i ocenia bohaterów;
- identyfikuje: opowiadanie, powieść, baśń.
Wartości i wartościowanie.
Uczeń:
- odczytuje wartości pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury (np. przyjaźń – wrogość, miłość – nienawiść, prawda – kłamstwo, wierność – zdrada).
Język francuski
Uczeń:
- posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
- człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania);
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
- praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy);
- życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne).
Wychowanie do życia w rodzinie.
- Podstawowe funkcje rodziny z podkreśleniem miejsca dziecka w rodzinie.
- Przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, spędzanie wolnego czasu.
- Więź rodzinna, związki uczuciowe i inne relacje w rodzinie; konflikty i ich rozwiązywanie.
Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów
TAK | NIE | |
Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów | x | |
Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania | x | |
Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów | x | |
Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami | x | |
Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu | x | |
Film zawiera sceny przemocy | x | |
Film zawiera sceny erotyczne | x | |
Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi | x | |
Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych) | x |
Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem
Dyskusja, burza mózgów, analiza i interpretacja działa filmowego i literackiego, praca z fragmentem filmu, elementy dramy, ćwiczenia redakcyjne: recenzja, scenariusz, scenopis.
Film interesujący, szczególnie w zestawieniu z pierwowzorem literackim.
Zagadnienia filmoznawcze:
- „Zejście bohaterów z kart książki”, odwołanie do pierwowzoru literackiego, wzięcie w nawias realizmu świata przedstawionego.
- Konstrukcja akcji nawiązuje do klasycznej komedii omyłek.
- Akcja konsekwentnie osadzona jest we wczesnych latach 60. – kostiumy bohaterów, scenografia, rekwizyty, zachowanie bohaterów, obyczaje szkolne itd.
- Typy komizmu pojawiające się w filmie: sytuacji, postaci, humor językowy.
- Komedia jako gatunek filmowy.
Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze
Film powstał z okazji 50.lecia powstania historii o „Mikołajku”, przenosi widzów w czasy „słodkiej Francji” wczesnych lat 60. Epoki materialnej prosperity, opływowych citroenów, pierwszych telewizorów i idealistycznego braterstwa.
Wizja świata bezpiecznego i przyjaznego (wyidealizowanego), niepozbawionego jednak realistycznych obserwacji: drobnomieszczańscy rodzice wyglądają na ludzi trochę sfrustrowanych, relacje ojca z szefem, proszony obiad, wszelkie talenty Kleofasa za parę lat mogą zostać doszczętnie zniszczone przez represyjny szkolny system.
W realistyczną opowieść wkraczają mity (historia o Tomciu Paluchu, opowieści o wilkołakach i czarownicach) i archetypy zamieszkujące podświadomość – „Mikołajek” może być odbierany na tym poziomie jako niemalże freudowska analiza lęków epoki dzieciństwa.
Schematy relacji w rodzinie: z punktu widzenia dziecka, młodsze rodzeństwo zabiera uczucia rodzicielskie, ale także pozycję w rodzinie.
Społeczność szkolna ukazana w sposób ciepły: różni nauczyciele (dobra matka i zła macocha), karykaturalnie ukazany Rosół (choć dość blado w porównaniu z literackim pierwowzorem).
Dorośli ukazani są jako „podrośnięci’ uczniowie, ich zachowanie bywa niekonsekwentne i zabawne.
Historia opowiadana jest z perspektywy dziecka.
Relacje w świecie ukazane jako gra: w szkołę, w rodzinę, społeczeństwo mieszczańskie, relacje zawodowe i społeczne.
Wyraziście nakreślone postacie drugoplanowe, zwłaszcza bohaterowie dziecięcy, którzy razem tworzą na ekranie barwną grupę nietypowych indywiduów: przemądrzały Ananiasz zezem spoglądający zza okularów w rogowych oprawkach, pomysłowy Rufus z krzywo przyciętą grzywką i odstającymi uszami, krzywozębny Kleofas, który ciągle stoi w kącie, wymuskany Gotfryd przywożony do szkoły przez szofera czy słodka Jadwinia, zapowiadająca się na niezwykle silną kobietę.
Główny nurt akcji osnuty jest wokół jednego wątku – starań Mikołajka i jego kolegów o pozbycie się małego braciszka, zanim on jeszcze się pojawi, oprócz tego występuje kilka epizodów i wątków pobocznych.
Rzeczywistość osadzona w realiach wczesnych lat 60. ma charakter ponadczasowy: wiadomo, że bohaterowie nigdy nie dorosną, a ich świat się nigdy nie zmieni.
Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze
Mikstura, dająca nadludzką siłę, sprzedawana przez uczniów, kojarzy się z serią komiksową o „Asteriksie i Obeliksie”.