Rodzina człowiecza (1966)
Reż. Władysław Ślesicki
Bogusława Kwiatkowska
Opis filmu
Film pokazuje jeden dzień z życia wiejskiej rodziny mieszkającej na Pojezierzu Augustowskim we wsi Płaska. Rytm życia tej rodziny jest wyznaczony przez cykl przemian w przyrodzie i związanych z tym prac rolniczych, a także przez codzienne obowiązki wykonywane przez poszczególnych członków rodziny. Obraz pozbawiony jest dialogów, muzyki oraz jakiegokolwiek komentarza.
Film inspirowany był słynną wystawą fotograficzną „Family of Man” zorganizowaną w 1955 r. przez Edwarda Steichena dla Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku. Wystawa ta przez wiele następnych lat pokazywana była w różnych miejscach na świecie. Prezentowane na niej fotografie składały się na obraz człowieczeństwa ponad podziałami. Każde zdjęcie to odrębna historia ludzi żyjących w różnych zakątkach świata. Całość zaś stanowiła portret rodziny ludzkiej, połączonej siłą miłości i prawdy. Portret taki podważał jakiekolwiek podziały społeczne i etniczne.
Informacje o autorze filmu
Władysław Ślesicki (1927–2008) był jednym z najwybitniejszych reżyserów filmów dokumentalnych i fabularnych. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserię w PWSFTviT w Łodzi. Początkowo pracował w Wytwórni Filmów Dokumentalnych, realizując filmy dokumentalne, z których wiele wyróżniono nagrodami w kraju i za granicą. Pierwsze jego filmy („Gdzie diabeł mówi dobranoc” z 1956 r. oraz „Ludzie z pustego obszaru” z 1957 r.) zaliczane były do tzw. czarnej serii polskiego dokumentu. Zrealizował je wraz z Kazimierzem Karabaszem. W późniejszej twórczości zrezygnował z interwencyjnego charakteru wypowiedzi na rzecz refleksji egzystencjalnej. Fabularnym debiutem Ślesickiego był film „Ruchome piaski” z 1968 roku, ale ogromną popularność przyniosła mu adaptacja powieści Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy” (1973).
Tematy do dyskusji
1. W jaki sposób (za pomocą jakich środków) reżyser rejestruje rzeczywistość?
2. Jaki obraz życia ludzkiego pokazuje film „Rodzina człowiecza”?
3. Jaki model rodziny został ukazany w filmie?
4. Jakie panują w niej relacje?
5. Co jest determinantą życia tej rodziny?
6. Jak zmienił się model rodziny i sposób mówienia o niej (pokazywania relacji panujących w rodzinie) na przestrzeni lat?
7. Jaką rolę odgrywa praca w życiu członków tej rodziny?
Proponowane metody pracy
1. Dyskusja na powyższe tematy.
2. Praca w grupie – analiza relacji pomiędzy poszczególnymi członkami rodziny.
3. Przygotowanie plakatów do filmu.
4. Pogadanka heurystyczna.