Film o babci (1982)
Reż. Andrzej Titkow
Danuta Górecka
Opis filmu
Bohaterką filmu jest dawna łączniczka Armii Krajowej, która mimo trudnych doświadczeń wojennych, nie straciła pogody ducha, wewnętrznego azymutu i chęci realizowania siebie i swoich pasji. Tytułowa babcia jest kobietą obdarzoną przenikliwym umysłem, życiową mądrością i poczuciem humoru.
Informacje o autorze filmu
Reżyser i scenarzysta filmów dokumentalnych oraz fabularnych, producent, poeta. W 1974 otrzymał nagrodę na Warszawskiej Jesieni Poezji. W latach 1973-90 związany z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych w Warszawie, w latach 1990-94 członek Studia Filmowego „Kronika”, od roku 1994 prowadzi założone przez siebie Studio Filmowe TAK.W latach 2004-06 zastępca kierownika Redakcji Filmów Dokumentalnych Programu 1 TVP. W latach 2005-10 dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Żydowskie Motywy” w Warszawie. Zajmuje się także reżyserią teatralną, prowadzi działalność dydaktyczną. Był wykładowcą w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, prowadził zajęcia filmoznawcze na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, pracował także w Warszawskiej Szkole Filmowej. Od roku 2010 wykładowca w Gdyńskiej Szkole Filmowej.
(oprac. na podstawie http://filmpolski.pl/fp/index.php?osoba=1113448)
Propozycje wykorzystania filmu podczas zajęć
Film można wykorzystać podczas lekcji wychowawczych, języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, etyki, religii – III etap kształcenia.
Tematy do dyskusji
• W jaki sposób została przedstawiona bohaterka? Sportretujcie ją w kilku zdaniach.
• Jaką rolę w filmie odgrywa w wnuczek? Dlaczego jest niewidoczny?
• W jaki sposób wojenne doświadczenia wpłynęły na życie bohaterki filmu?
• Jakimi zasadami moralnymi kierowała się tytułowa babcia?
• Do czego potrzebne są nam zasady moralne?
• Jaką postawę wobec świata przyjęła babcia?
• Jak bohaterka filmu traktuje starość? Czy się skarży, narzeka, jest roszczeniowa?
• Co to znaczy „być starym”? Czy to kwestia wieku czy stanu ducha?
• Jak w filmie przedstawiono relację między bohaterami filmu? Czego wnuczek nauczył się od swojej babci?
• Czy warto znać historię swojej rodziny? Dlaczego?
• Jaką rolę w Waszym życiu odgrywają dziadkowie? Czego się można od nich dowiedzieć i nauczyć?
• Czy młodzi i starzy mogą się porozumieć? Co mogą sobie dać? Dlaczego potrzebny jest dialog międzypokoleniowy?
• Przyjrzyjcie się przedmiotom, którymi otacza się bohaterka filmu. Co one o niej mówią? Za pomocą jakich rekwizytów scharakteryzowalibyście swoich bliskich?
• Jaką rolę w filmie odegrały fotografie?
• Czy, wykorzystując fotografie, umielibyście opowiedzieć historię swojej rodziny?
• Co oznacza zamykająca scena? Wyjaśnijcie jej symboliczne znaczenia.
Proponowane metody pracy
• technika GRAFITTI (uczniowie uzupełniają tabelkę Najbardziej zdziwiło mnie/Najbardziej zainteresowało mnie/Nie zrozumiałem, a następnie odpowiadają na pytania:, Z jakimi pytaniami pozostawił Cię ten film? Gdybyś miał możliwość spotkania się z reżyserem, co byś mu powiedział?)
• technika FISZKA po obejrzeniu filmu (uczniowie rozwijają zapisane na kartce zagadnienia i w ten sposób tworzą fiszkę: Pytania, jakie nasunęły Ci się po obejrzeniu filmu, Główne problemy, jakie podejmuje reżyser; Te problemy są wciąż aktualne, ponieważ…; Najważniejsze sceny z filmu, wypowiedzi bohaterki)
• rozmowa, dyskusja na temat filmu i przestawionych w nim problemów