Film o babci (1982)

Reż. Andrzej Titkow

Danuta Górecka

Docelowa grupa odbiorców (etap edukacji): szkoła ponadgimnazjalna.
Nazwy przedmiotów (zajęć), na których można wykorzystać film: godzina wychowawcza, wiedza o społeczeństwie, historia, etyka, religia.

Opis filmu

Bohaterką filmu jest dawna łączniczka Armii Krajowej, która mimo trudnych doświadczeń wojennych, nie straciła pogody ducha, wewnętrznego azymutu i chęci realizowania siebie i swoich pasji. Tytułowa babcia jest kobietą obdarzoną przenikliwym umysłem, życiową mądrością i poczuciem humoru.

Informacje o autorze filmu

Reżyser i scenarzysta filmów dokumentalnych oraz fabularnych, producent, poeta. W 1974 otrzymał nagrodę na Warszawskiej Jesieni Poezji. W latach 1973-90 związany z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych w Warszawie, w latach 1990-94 członek Studia Filmowego „Kronika”, od roku 1994 prowadzi założone przez siebie Studio Filmowe TAK.W latach 2004-06 zastępca kierownika Redakcji Filmów Dokumentalnych Programu 1 TVP. W latach 2005-10 dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Żydowskie Motywy” w Warszawie. Zajmuje się także reżyserią teatralną, prowadzi działalność dydaktyczną. Był wykładowcą w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, prowadził zajęcia filmoznawcze na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, pracował także w Warszawskiej Szkole Filmowej. Od roku 2010 wykładowca w Gdyńskiej Szkole Filmowej.

(oprac. na podstawie http://filmpolski.pl/fp/index.php?osoba=1113448)

Propozycje wykorzystania filmu podczas zajęć

Film można wykorzystać podczas lekcji wychowawczych, języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, etyki, religii – III etap kształcenia.

Tematy do dyskusji

• W jaki sposób została przedstawiona bohaterka? Sportretujcie ją w kilku zdaniach.

• Jaką rolę w filmie odgrywa w wnuczek? Dlaczego jest niewidoczny?

• W jaki sposób wojenne doświadczenia wpłynęły na życie bohaterki filmu?

• Jakimi zasadami moralnymi kierowała się tytułowa babcia?

• Do czego potrzebne są nam zasady moralne?

• Jaką postawę wobec świata przyjęła babcia?

• Jak bohaterka filmu traktuje starość? Czy się skarży, narzeka, jest roszczeniowa?

• Co to znaczy „być starym”? Czy to kwestia wieku czy stanu ducha?

• Jak w filmie przedstawiono relację między bohaterami filmu? Czego wnuczek nauczył się od swojej babci?

• Czy warto znać historię swojej rodziny? Dlaczego?

• Jaką rolę w Waszym życiu odgrywają dziadkowie? Czego się można od nich dowiedzieć i nauczyć?

• Czy młodzi i starzy mogą się porozumieć? Co mogą sobie dać? Dlaczego potrzebny jest dialog międzypokoleniowy?

• Przyjrzyjcie się przedmiotom, którymi otacza się bohaterka filmu. Co one o niej mówią? Za pomocą jakich rekwizytów scharakteryzowalibyście swoich bliskich?

• Jaką rolę w filmie odegrały fotografie?

• Czy, wykorzystując fotografie, umielibyście opowiedzieć historię swojej rodziny?

• Co oznacza zamykająca scena? Wyjaśnijcie jej symboliczne znaczenia.

Proponowane metody pracy

• technika GRAFITTI (uczniowie uzupełniają tabelkę Najbardziej zdziwiło mnie/Najbardziej zainteresowało mnie/Nie zrozumiałem, a następnie odpowiadają na pytania:, Z jakimi pytaniami pozostawił Cię ten film? Gdybyś miał możliwość spotkania się z reżyserem, co byś mu powiedział?)

• technika FISZKA po obejrzeniu filmu (uczniowie rozwijają zapisane na kartce zagadnienia i w ten sposób tworzą fiszkę: Pytania, jakie nasunęły Ci się po obejrzeniu filmu, Główne problemy, jakie podejmuje reżyser; Te problemy są wciąż aktualne, ponieważ…; Najważniejsze sceny z filmu, wypowiedzi bohaterki)

• rozmowa, dyskusja na temat filmu i przestawionych w nim problemów

Pani z Ukrainy (2002)
tytuł: Film o babci
gatunek: dokumentalny, krótkometrażowy
reżyseria: Andrzej Titkow
scenariusz: Andrzej Titkow, Witold Stok
produkcja: Polska
rok prod.: 1982
czas trwania: 16 min
Wróć do wyszukiwania