„Filmowe dekady” w Woli Rzędzińskiej
Agnieszka Grzegórzek-Zając, Mariusz Widawski
Cykl zajęć „Filmowe dekady” w ramach projektu „Filmowa Mapa Pokoleń” realizowany był w Zespole Szkół Publicznych w Woli Rzędzińskiej.
Zajęcia odbywały się raz w tygodniu. Adresatem projektu byli uczniowie klas pierwszych gimnazjum, uczestniczący w bieżącym roku szkolnym w innowacji pedagogicznej, w ramach której odbywały się zajęcia z zakresu edukacji filmowej. (Zajęcia te prowadzone są w oparciu o nasz autorski program pt. „Rozumiem, doświadczam i przeżywam film, bo wiem jak go oglądać. Tworzę film, bo wiem, jak go zrobić”.)
Jednym z modułów tego programu jest historia kina od jego początków, aż po czasy współczesne, dlatego przedmiotowy projekt wpisał się doskonale w nasze zajęcia. Umożliwił pokazanie naszym uczniom filmów charakterystycznych dla danej epoki filmu, reprezentujących różne nurty w rozwoju kina.
Każde zajęcia wzbogacaliśmy charakterystyką nurtów kinowych, opisem twórczości danego reżysera i cech reprezentatywnych dla jego twórczości. Przekazywaliśmy również podstawową informację o filmie, opowiadaliśmy o ciekawostkach z planu filmowego, pokazywaliśmy związki z literaturą i innymi sztukami.
Obawialiśmy się nieco, czy nasi uczniowie będą potrafili odpowiednio odebrać zaproponowane filmy, tak dalekie zapewne ich zainteresowaniom, czy są dojrzali na tyle, aby właściwie zrozumieć nie tylko warstwę dosłownego znaczenia filmu, ale i jego przekaz „ponadczasowy” i zostaliśmy mile zaskoczeni, ponieważ uczniowie 13 – letni umieją oglądać filmy.
Wszystkie filmy, które do tej pory omawialiśmy, spotkały się z bardzo dobrym odbiorem. Szczególnie podobały się i były szeroko dyskutowane „Sokół maltański”, „Siódma pieczęć” i oczywiście „Gwiezdne wojny”.
Nasi uczniowie pracują również nad filmową mapą Tarnowa i są bardzo zaangażowani w swoje działania. Mamy nadzieję, że dzięki temu efekt ich pracy będzie zadowalający.
Wypowiedzi uczniów:
„Najbardziej podobał nam się film pt. »Gwiezdne wojny. Epizod IV«, ponieważ był dla nas interesujący. Był barwny, miał ciekawe, jak na ówczesne czasy, efekty specjalne. Był zabawny, trzymający w napięciu, ale i wzruszający”.
Natalia i Marta
„Najciekawszym dla mnie filmem był »Sokół maltański«, bo trzymał w napięciu, miał ciekawą akcję i pokazywał świat bez efektów specjalnych. Nie skończył się happy endem, ale smutno. To mi się bardzo podobało”.
Jakub
„Podczas projektowych zajęć najbardziej podobał mi się film »Siódma pieczęć«. Miał ciekawą i oryginalną fabułę, aktorzy świetnie grali, a reżyser doskonale oddał klimat wieku. Muzyka tworzyła klimat pozwalający się wczuć w historię. Chętnie obejrzałabym ten film jeszcze raz”.
Wiktoria
Portal młodych kinomanów
Opublikuj relację z wydarzenia filmowego
Zachęcamy wszystkich uczniów do tworzenia własnych relacji z imprez filmowych organizowanych w całej Polsce oraz recenzji i filmowych baz danych. Nadesłane teksty postaramy się opublikować w dziale młodzi kinomani, a najlepsze z nich nagrodzimy upominkami filmowymi. Swoje propozycje nadsyłajcie na adres: gabinetfilmowy@op.pl w temacie wiadomości wpisując „Portal młodych kinomanów”.