Okiem operatora
Analizy poświęcone zagadnieniom warsztatu realizatora obrazu filmowego autorstwa
prof. Stefana Czyżewskiego
Teksty te ukazywały się pierwotnie w czasopiśmie „FILM&TV Kamera”. Niniejsza reedycja, przygotowana na potrzeby wortalu EdukcjaFilmowa.pl, pozwala zapoznać się z nimi szerokiemu gronu pasjonatów kina. Wersja elektroniczna tekstów daje Czytelnikom możliwość dokładnego przeanalizowania poszczególnych kadrów, na które zwraca uwagę autor analiz (dzięki opcji powiększenia obrazka poprzez jego kliknięcie i otwarcie go w widoku galerii).
Dziękujemy „FILM&TV Kamera” za wyrażenie zgody na przygotowanie tej reedycji.
Faraon. Oryginalność stylu jako gwarancja trwałości wartości artystycznych
Faraon. Oryginalność stylu jako gwarancja trwałości wartości artystycznych Stefan Czyżewski Sztuka operatorska jest powszechnie kojarzona z wartościami artystycznymi pochodnymi względem estetyki warsztatowej, gdyż zakres nasycenia zależnościami od techniki w działalności
Powroty do archiwum: Fanny i Alexander
Powroty do archiwum: Fanny i Alexander Stefan Czyżewski Wracamy do ulubionych filmów z różnych powodów... Jednak, by obejrzeć dany film kolejny raz w całości, muszą zaistnieć szczególne przyczyny. Pośród nich
Powroty do archiwum: Bullitt
Powroty do archiwum: Bullitt Stefan Czyżewski Powszechną praktyką jest wielokrotne słuchanie ulubionych utworów muzycznych, niezwykle częste do nich powracanie, pomimo że w sensie poznawczym są one już „wyeksploatowane”. Nawet jeśli
Technologiczne uwarunkowania zdjęć jako wyznaczniki stylu na przykładzie filmu Taksówkarz
Technologiczne uwarunkowania zdjęć jako wyznaczniki stylu na przykładzie filmu Taksówkarz Stefan Czyżewski Świadomość technologicznych uwarunkowań sztuki filmowej jest od dawna powszechnie obecna, jednak nazbyt często sprowadza się je tylko do
Dokument kreacyjny – gatunek paradoksalny
Dokument kreacyjny – gatunek paradoksalny Stefan Czyżewski Ryzykowna może wydawać się teza, że tradycyjny podział na film dokumentalny i fabularny, podział będący kontynuacją lumierowskiej wiary w rzeczywistość i meliesowskiej wiary w prawdę
Trzeci ruch w filmie? Uwagi o transformacji formatów
Trzeci ruch w filmie? Uwagi o transformacji formatów Stefan Czyżewski Płynna rejestracja ruchu i jego późniejsze, bez zniekształceń prędkości odtwarzanie w trakcie projekcji były istotą wynalazku kinematografu z przełomu XIX