Pianista (2002)
Reż. Roman Polański
Arkadiusz Walczak, Iwona Kulpa-Szustak, Hanna Wiśniewska
Krótka informacja o filmie
Mistrz kina Roman Polański opowiada historię mistrza muzyki – Władysława Szpilmana – pianisty i kompozytora. Na wojenne losy polskiego Żyda artysty składa się pasmo upokorzeń, ucieczek, zmagań z okupacyjnymi realiami. Jak wielka potrafi być wola przeżycia wojennego piekła przekonacie się obserwując losy „Robinsona Warszawskiego”.
Związki z podstawą programową
Język polski
Uczeń:
- odczytuje sens całego tekstu oraz wydzielonych przez siebie fragmentów;
- potrafi objaśnić ich sens oraz funkcję na tle całości (zakres podstawowy)
- czyta utwory stanowiące konteksty dla tekstów kultury poznawanych w szkole(poziom rozszerzony)
- szuka literatury przydatnej do opracowania różnych zagadnień; selekcjonuje ją według wskazanych kryteriów/w zasobach bibliotecznych korzysta zarówno z tradycyjnego księgozbioru, jak i z zapisów multimedialnych i elektronicznych, w tym internetu (zakres podstawowy).
- dostrzega związek języka z obrazem świata (zakres rozszerzony)
- prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki (zakres podstawowy)
- określa problematykę utworu (zakres podstawowy)
- wskazuje w utworze środki wyrazu artystycznego i ich funkcje (zakres podstawowy)
- wskazuje związki między rożnymi aspektami utworu – estetycznym, etycznym, poznawczym (zakres rozszerzony)
- rozpoznaje aluzje literackie i symbole kulturowe oraz ich funkcję ideową i kompozycyjną, a także znaki tradycji, np. antycznej, judaistycznej, chrześcijańskiej (zakres rozszerzony)
- rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera – narracja, fabuła, akcja (zakres podstawowy)
- wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu (np. słowa – klucze, wyznaczniki kompozycji) – zakres podstawowy
- wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty, np. literackie, historyczne, kulturowe, filozoficzne, religijne (zakres podstawowy)
- odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworu (zakres podstawowy)
- konfrontuje dzieło z innymi tekstami kultury np. plastycznymi, literackimi, teatralnymi, filmowymi (zakres rozszerzony)
- dostrzega związek języka z wartościami (zakres podstawowy)
- wskazuje różne sposoby wyrażania wartościowań w tekstach (zakres rozszerzony)
- dostrzega obecne w utworach literackich oraz innych tekstach kultury wartości narodowe i uniwersalne (zakres podstawowy)
- dostrzega w świecie konflikty wartości (np. równości i wolności, sprawiedliwości i miłosierdzia) oraz rozumie źródła tych konfliktów (zakres podstawowy).
Wiedza o kulturze
Uczeń:
- zna dwudziestowieczne dzieła reprezentujące różne dziedziny sztuki (literaturę, architekturę, plastykę, muzykę, teatr, fotografię, film, sztukę nowych mediów) i dostrzega związki pomiędzy nimi
- wskazuje różne funkcje dzieła sztuki (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową, kultową, poznawczą, ludyczną)
- analizuje film lub analizuje spektakl teatralny, posługując się podstawowymi pojęciami z zakresu właściwej dziedziny sztuki;
- wypowiada się na temat dzieła sztuki,używając pojęć zarówno swoistych dla poszczególnych sztuk, jak i wspólnych (forma, kompozycja, funkcja, nadawca, odbiorca, użytkownik, znaczenie, kontekst, medium).
Historia
- II wojna światowa. Uczeń:
- przedstawia przyczyny i skutki Holokaustu oraz opisuje przykłady oporu ludności żydowskiej.
Zakres Rozszerzony
Europa pod okupacją niemiecką i Holokaust. Uczeń:
- charakteryzuje politykę III Rzeszy wobec społeczeństw okupowanej Europy, w tym nazistowski plan eksterminacji Żydów oraz innych narodowości i grup społecznych;
- opisuje postawy Żydów wobec polityki eksterminacji, w tym powstanie w getcie warszawskim, a także opisuje postawy społeczeństwa polskiego wobec Holokaustu;
- ocenia stosunek społeczeństw i rządów świata zachodniego oraz Kościoła katolickiego do Holokaustu.
Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów
TAK | NIE | |
Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów | x | |
Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania | x | |
Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów | x | |
Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami | x | |
Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu | x | |
Film zawiera sceny przemocy | x | |
Film zawiera sceny erotyczne | x | |
Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi | x | |
Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych) | x |
Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem
Praca z tekstem kultury (film, tekst literacki, teksty źródłowe) lub ich fragmentami, dyskusja, prezentacja multimedialna, projekt.
Getto warszawskie a getto łódzkie, Adam Czerniaków a Chaim Rumkowski – różne postawy wobec Zagłady, w zestawieniu z filmem „Fotoamator” w reż. Dariusza Jabłońskiego.
Obraz Holocaustu w literaturze i w filmie w kontekście lektur obowiązkowych – „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall, opowiadań Irit Amiel z tomu „Osmaleni”, opowiadań Tadeusza Borowskiego.
Obraz warszawskiego getta, w zestawieniu z filmami dokumentalnymi.
Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze
Warszawa i artysta jako bohaterowie filmu.
Biografia artysty jako materiał scenariusza dzieła filmowego.
Samotność człowieka wobec cierpienia i śmierci.
Postawy społeczeństwa polskiego wobec Holocaustu.
Realistyczne i symboliczne obrazowanie zagłady miasta w dziele R. Polańskiego.
Biografia Romana Polańskiego – doświadczenia twórcy i ich wpływ na dzieło.
Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze
Związki sceny „tańca” przy bramie getta („Pianista”) z fragmentami utworu Hanny Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” (stary Żyd wepchnięty na beczkę), wierszem „Campo di Fiori” Czesława Miłosza.
Artysta i sztuka w czasie apokalipsy spełnionej, w zestawieniu z filmem dokumentalnym „Portrecista” w reż. Ireneusza Dobrowolskiego.
Zagłada oczami artysty, artysta w czasach pogardy, w zestawieniu z filmem „Kornblumenblau” w reż. Leszka Wosiewicza i „Getto” w reż. Audriusa Juzenasa.
Relacja kat – ofiara, w zestawieniu z filmem „Lektor” w rez. Stephena Daldry’ego.
Dziecko w czasach „Zagłady” – opowiadania Idy Fink lub Irit Amiel, w zestawieniu z filmem „Joanna” w reż. Feliksa Falka.