Oliver Twist (2005)
Arkadiusz Walczak, Iwona Kulpa-Szustak, Hanna Wiśniewska
Reż. Roman Polański
Krótka informacja o filmie
Historia Olivera Twista, chłopca który przedwcześnie osierocony, cierpi głód w jednym z angielskich przytułków. Po wielu upokarzających perypetiach bohater trafia na ulice przestępczego Londynu połowy XIX wieku… Ekranizacja jednej z najpopularniejszych powieści Charlesa Dickensa w reżyserii Romana Polańskiego z doborową ekipą realizatorską: Alanem Starskim, Pawłem Edelmanem i Ronaldem Harwoodem.
Związki z podstawą programową
Język polski
Uczeń:
- odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie;
- wyszukuje w wypowiedzi potrzebne informacje oraz cytuje odpowiednie fragmenty tekstu;
- rozpoznaje intencje wypowiedzi (aprobatę, dezaprobatę, negację, prowokację);
- dostrzega w wypowiedzi ewentualne przejawy agresji i manipulacji;
- rozpoznaje wypowiedź argumentacyjną, wskazuje tezę, argumenty i wnioski.
Samokształcenie i docieranie do informacji. Uczeń:
- samodzielnie dociera do informacji – w książkach, prasie, mediach elektronicznych oraz w wypowiedziach ustnych;
- stosuje zasady korzystania z zasobów bibliotecznych, wyszukuje w bibliotece źródła potrzebnych mu informacji;
- korzysta ze słownika: języka polskiego, poprawnej polszczyzny, frazeologicznego, wyrazów obcych, synonimów i antonimów oraz szkolnego słownika terminów literackich – w formie książkowej i elektronicznej.
Świadomość językowa. Uczeń:
- rozumie pojęcie stylu, rozpoznaje styl potoczny, urzędowy, artystyczny.
Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:
- opisuje odczucia, które budzi w nim dzieło;
- rozpoznaje problematykę utworu.
- przedstawia najistotniejsze treści wypowiedzi w takim porządku, w jakim występują one w tekście;
- rozpoznaje czytany utwór jako: przypowieść, pamiętnik, dziennik, komedię, dramat (gatunek), tragedię, balladę, nowelę, hymn, powieść historyczną;
- znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych; wskazuje przykłady mieszania gatunków;
- uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne.
Interpretacja. Uczeń:
- przedstawia propozycję odczytania konkretnego tekstu kultury i uzasadnia ją;
- uwzględnia w interpretacji potrzebne konteksty, np. biograficzny, historyczny.
Wartości i wartościowanie. Uczeń:
- ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm, nacjonalizm, tolerancja – nietolerancja, piękno – brzydota, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach;
- omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, np. miłość, przyjaźń, śmierć, cierpienie, lęk, nadzieja, wiara religijna, samotność, inność, poczucie wspólnoty, solidarność, sprawiedliwość; dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne;
- dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość.
Historia
Rozwój cywilizacji przemysłowej. Uczeń:
- opisuje zmiany w poziomie życia różnych grup społecznych w XIX w. na podstawie źródeł pisanych.
Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów
TAK | NIE | |
Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów | x | |
Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania | x | |
Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów | x | |
Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami | x | |
Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu | x | |
Film zawiera sceny przemocy | x | |
Film zawiera sceny erotyczne | x | |
Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi | x | |
Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych) | x |
Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem
Dyskusja, burza mózgów, dyskusja punktowana, debata, metoda projektów (temat: Miasto w XIX w. rewolucja przemysłowa i jej konsekwencje), planszowa synteza, analiza i interpretacja działa filmowego i literackiego, praca z fragmentem filmu, elementy dramy, ćwiczenia redakcyjne: recenzja, scenariusz, scenopis.
Zagadnienia związane z konstrukcją dzieła filmowego:
- Rola światła w obrazie filmowym jako czynnik wartościujący przestrzeń – kolorowe obrazy natury, wsi w czasie marszu gościńcem, szarość ulic w Londynie.
- Kostium, charakteryzacja jako element tworzący realia epoki.
- Scenografia – sypialnia w sierocińcu przypomina prycze w obozie koncentracyjnym, inne elementy – głód, kary cielesne stosowane wobec chłopców.
Dziecko jako bohater literatury – można zestawić z bohaterami nowel Elizy Orzeszkowej „Dobra pani”, Bolesława Prusa – „Antek”.
Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze
Miasto jako potwór pożerający swych mieszkańców, siedlisko zła i zepsucia na przykładzie dziewiętnastowiecznego Londynu.
Wizerunek angielskiego dżentelmena i obraz mieszkańców dzielnic biedy.
Szlachetność i dobroć kontra zło i występek na przykładzie losów Olivera Twista.
Problem innego w literaturze, np. w zestawieniu z „Anią z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery.
Dzieje bohatera filmu Romana Polańskiego jako dziewiętnastowieczna Odyseja – zestawienie z losami mitycznego bohatera;
Różne przyczyny wejścia na drogę przestępstwa – bieda, złe skłonności, fascynacja złem, uwikłanie, brak możliwości rezygnacji – na przykładzie bohaterów Fagin, Nancy.
Wybaczanie jako kryterium oceny człowieka – postawa Jana Pawła II wobec Alego Agcy oraz Oliver Twist wybaczający Faginowi.
Instytucje wychowawcze w XIX wieku i ich filmowe wizerunki, np. w zestawieniu z fragmentami filmu „Pachnidło” w reż. Toma Tykwera.
Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze
Motyw cierpienia jako element wpisany w ludzką egzystencję – „Biblia” Księga Hioba”, Henryk Sienkiewicz „Quo vadis”, Karol Dickens „Oliver Twist”.
Pieniądz jako siła niszcząca – pieniądz w Biblii, w „Skąpcu” Moliera oraz w filmie Romana Polańskiego.
Los dziecka w świecie zła – bohaterowie dziecięcy w filmie Romana Polańskiego i „Korczaku” w reż. Andrzeja Wajdy.