--Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część I (2010)

Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część I (2010)

Dorota Gołębiowska, Danuta Górecka, Anna Kołodziejczak, Jarosław Kusza

Reż. David Yates

Krótka informacja o filmie

Przedostatnia część przygód najsłynniejszego bohatera świata zaprasza widzów do uczestnictwa w przesiąkniętej magią i fantazją misji odnalezienia Horkruksów, w których została ulokowana tajemnicza moc Voldemorta. Gwarancja dwóch i pół godziny dobrej zabawy dla wszystkich fanów Harry’ego Pottera… i nie tylko.

Związki z podstawą programową

Szkoła podstawowa

Język polski

Uczeń:

  • dostrzega swoistość artystyczną dzieła;
  • odróżnia fikcję artystyczną od rzeczywistości;
  • odróżnia realizm od fantastyki;
  • wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska);
  • wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych (filmu, programu informacyjnego, programu rozrywkowego), potrafi nazwać ich tworzywo (ruchome obrazy, warstwa dźwiękowa);
  • omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia;
  • charakteryzuje i ocenia bohaterów;
  • identyfikuje: opowiadanie, powieść, baśń.

Wartości i wartościowanie.

  • Uczeń odczytuje wartości pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury (np. przyjaźń – wrogość, miłość – nienawiść, prawda – kłamstwo, wierność – zdrada).

Informatyka

Uczeń:

  • tworzy rysunki i motywy przy użyciu edytora grafiki (posługuje się kształtami, barwami, przekształcaniem obrazu, fragmentami innych obrazów);
  • przygotowuje proste animacje i prezentacje multimedialne.

Język angielski

Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

  • człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania);
  • dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
  • szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
  • życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
  • żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne).

Gimnazjum

Język polski

Uczeń:

  • opisuje odczucia, które budzi w nim dzieło;
  • rozpoznaje problematykę utworu;
  • znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych; wskazuje przykłady mieszania gatunków;
  • uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne.

Interpretacja.

  • Uczeń:
  • przedstawia propozycję odczytania konkretnego tekstu kultury i uzasadnia ją;
  • uwzględnia w interpretacji potrzebne konteksty, np. biograficzny, historyczny.

Wartości i wartościowanie.

Uczeń:

  • ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane;
  • omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podstawowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, np. miłość, przyjaźń, śmierć, cierpienie, lęk, nadzieja, wiara religijna, samotność, inność, poczucie wspólnoty, solidarność, sprawiedliwość, dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne.

Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów

TAK NIE
Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów x
Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania x
Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów x
Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami x
Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu x
Film zawiera sceny przemocy x
Film zawiera sceny erotyczne x
Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi x
Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych) x

Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem

Metody oparte na dyskusji, burza mózgów, metoda projektów (temat: adaptacja filmowa, związki filmu z motywami i postaciami funkcjonującymi w kulturze), analiza i interpretacja działa filmowego i literackiego, praca z fragmentem filmu, elementy dramy, ćwiczenia redakcyjne: recenzja, scenariusz, scenopis.

Zagadnienia filmoznawcze:

  • Różne techniki animacji (np. stylizacja na animację wycinankową, nawiązującą do chińskiego teatru cieni).
  • Plany totalne ukazują bohaterów jako małe elementy otaczającego, groźnego świata.
  • Dużo dynamiki w każdym ujęciu: aktywna kamera, najazdy, odjazdy, panoramy, zdjęcia z góry.
  • Dominują ciemne, zimne barwy, duża część akcji toczy się nocą.
  • Połączenie rożnych konwencji w scenografii (bohaterowie ubrani współcześnie, postacie z różnych światów w sposób dla nich właściwy np. sataniści, czarownice itd.).
  • Liczne ujęcia stylizowane na kręcone „z ręki”, jak gdyby amatorską kamerą.
  • Eklektyzm gatunkowy, transgresja gatunkowa.

Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze

Jest to chyba najsłabsza część spośród zekranizowanych przygód Harry’ego Pottera. Jednak ze względu na ogromną oglądalność, pragniemy zasugerować kilka tropów interpretacyjnych.

Pierwsza część siódmego tomu cyklu opowieści o młodym czarodzieju Harrym Potterze wpisuje się w cykl popularnych sag literacko-filmowych: „Seria niefortunnych zdarzeń”, „Opowieści z Narnii”, „Władca pierścieni”, „Zmierzch”, „Gwiezdne wojny” itd.

Film przekracza granice gatunków, łączy cechy charakterystyczne dla: kina grozy, horroru (wilkołaki, Lucjusz Malfoy i jego syn Draco stylizowani na diabły, motyw węża Nagini – wysłannika zła, kusiciela, czarownice, domy, które ulegają przemianom – są zagrożeniem dla mieszkańców i gości, cmentarz, nagrobek, profanacja dnia świętego – Wigilii Bożego Narodzenia, dominacja czerni skontrastowanej z bielą, elementy scenografii: zamczyska, ich wystrój, sowy, miotły, kandelabry), fanatasy (atrybuty magiczne, różdżki, peleryna-niewidka, insygnia śmierci, medalion – horkruks wpływający na świadomość – zarażający złem, skrzaty – Zgredek i Stworek, motyw wędrówki w celu wypełnienia misji), filmu przygodowego (motywy walki, wędrówki, grupa przyjaciół przeżywa ciąg przygód itd.).

Dopełniające się cechy trójki przyjaciół, konieczne do wypełnienia misji: Harry kieruje się intuicją, Hermiona rozumem, Ron sercem i tradycją czarodziejów. Każdy z bohaterów ma inny status w świecie magii: Hermiona jest mugolem, szlamą (jednak jest najpewniejszym, racjonalnie postępującym elementem tej układanki; rozsądna, poukładana, odpowiedzialna, przygotowana na wszystko – torebka z niezbędnymi akcesoriami), Harry wywodzi się z inteligenckiej rodziny czarodziejów (straceniec, jedyny godny przeciwnik Voldemorta – nastawiony na wypełnienie misji, niezależnie od ofiary, jaką musi ponieść, jego życie uzależnione jest i skoncentrowane na jej wypełnieni, na jego barkach spoczywają losy świata), Ron należy do szanowanej rodziny czarodziejskiej z dużymi tradycjami (jest jednak emocjonalny i mało zaradny życiowo).

Relacja trójki bohaterów oparta jest na długoletniej przyjaźni, i wspólnych przeżyciach; stanowią drużynę, funkcjonującą na zasadzie „jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”; na chwilę dzieli ich zazdrość Rona o Hermionę; pierwiastek tej przyjaźni zdaje się równoważyć siły zła.

Organizacja Ministerstwa Magii instytucji rodem z systemu totalitarnego.

Istnienie Księgi: „Baśnie barda Beedle’a” zawierają archetypiczne treści sankcjonujące porządek świata.

Postacie i wątki nawiązujące do legend np.: postać bazyliszka, miecz z legendy arturiańskiej, peleryna niewidka, magiczna różdżka.

Bohaterowie – jak mitologiczni herosi zawieszeni pomiędzy dwoma światami (nadprzyrodzonym i śmiertelników), jednak fizycznie ani mentalnie nie są typami herosów.

Dominacja zła, które opanowało świat magii (także bezpieczny dotąd Hogwart), bohaterowie „źli” stylizowani na przedstawicieli systemów totalitarnych.

Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze

Swoista wojna światów: realnego i magii. Nawiązanie do scen znanych z kina katastroficznego: świat w przededniu zagłady, bohaterowie to uciekinierzy, koczownicy, ścigani przez przedstawicieli reżimu, przenoszą się z miejsca na miejsce, nikomu nie mogą ufać („Wojna światów” – różne wersje, „Matrix” w reż. „Braci Wachowskich”, „Mad Max” w reż. George’a Millera, „Łowca Androidów” w reż. Ridleya Scotta, „Dzień niepodległości” w reż. Rolanda Emmericha, „Armageddon” w reż. Michaela Bay’a – tu ze względu na pejzaż zniszczenia).

Nawiązania do symboliki i estetyki magicznej (tarota, kabały, graficzne odpowiedniki, znaki itd.).

Motyw lasu, jako pierwotnego miejsca schronienia (ukrycie, z którym łączy się bezpieczeństwo, azyl, banicja, wyjęcie spod praw czasu; tak ujmowana przestrzeń symbolizuje mądrość, zadumę, medytację, pamięć).

Motyw wody – matnia, czeluść, niesie niebezpieczeństwo, działają w niej siły magiczne; nurkowanie w przerębli jako przekroczenie granicy między życiem, a śmiercią, bariera, po przekroczeniu której nie można się cofnąć.

Pani z Ukrainy (2002)
tytuł: „Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część I”
tytuł oryg.: „Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1”
pierwowzór: J.K. Rowling „Harry Potter i Insygnia Śmierci”
gatunek: fantasy, horror, przygodowy
reżyseria: David Yates
scenariusz: Steve Kloves
zdjęcia: Eduardo Serra
obsada: Daniel Radcliffe jako Harry James Potter, Rupert Grint jako Ronald „Ron” Weasley, Emma Watson jako Hermiona Granger, Helena Bonham Carter jako Bellatrix Lestrange, Robbie Coltrane jako Rubeus Hagrid
muzyka: Alexandre Desplat
produkcja: USA, Wielka Brytania
rok prod.: 2010
dystrybutor w Polsce: Warner Bros. Entertainment Polska Sp. z o. o.
czas trwania: 146 min.
film od lat: 10 lat
Wróć do wyszukiwania
2017-05-25T17:10:58+00:00
Wielkość czcionki
Kontrast