Marzenia się spełniają – o filmie Katarzyny Adamik „Boisko bezdomnych”
Jolanta Bielecka
Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego
Cele lekcji
uczniowie:
- analizują i interpretują wybrane elementy filmu
- opowiadają o losach filmowych postaci
- charakteryzują i oceniają głównych bohaterów
- rozumieją i poprawnie posługują się pojęciem lider
- układają hasło dopingujące piłkarzy drużyny bezdomnych
- wyrażają swoje zdanie i je uzasadniają
- współpracują w grupie
Czas pracy2 godz. lekcyjne (plus projekcja filmu) Środki dydaktyczne
|
Formy pracy
Metody pracy
|
Przebieg lekcji
Jeżeli marzy tylko jeden człowiek, pozostanie to tylko marzeniem. Jeżeli zaś będziemy marzyć wszyscy razem, będzie to początek nowej rzeczywistości. Abp Helder Camara.
Uczniowie oglądają film w domu, zwracając szczególną uwagę na postawy bohaterów.
Na początku zajęć nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji. Następnie rozmawia z uczniami o obejrzanym przez nich filmie, zachęca do dyskusji, zadając pytania:
- O czym jest ten film?
- Kim są jego bohaterowie?
- Co ich łączy?
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich (po upływie przewidzianego czasu – 5-8 min.) przedstawia historię jednego z głównych bohaterów filmu: Trenera, Alka, Ministra, Staszka, Indora, Wariata, Mitry, Księdza, Górnika, Mundka. Uczniowie powinni spróbować odpowiedzieć na pytanie:
- Dlaczego stali się bezdomnymi?
Przed wystąpieniem każdej z grup nauczyciel odtwarza krótki fragment filmu mówiący o wcześniejszych (w stosunku do czasu akcji) losach danej postaci lub ukazujący bohatera.
Nauczyciel zadaje pytania:
- Które wydarzenie jest w życiu tych bohaterów – mieszkańców Dworca Centralnego w Warszawie – momentem ważnym, przełomowym?
- Kiedy grupa przypadkowo zetkniętych ze sobą osób zaczyna tworzyć zespół, „drużynę”?
- Jakie etapy tworzenia się, funkcjonowania tego zespołu możemy w filmie zaobserwować?
- Kto jest liderem drużyny bezdomnych?
W razie potrzeby nauczyciel przypomina znaczenie słowa „lider”, może przywołać definicję tego pojęcia, np. „lider” (ang. leader):
- „przywódca partii politycznej, związku zawodowego lub innych organizacji społecznych” (w krajach anglosaskich)
- „zawodnik lub drużyna zajmująca pierwsze miejsce w wyścigu lub w tabeli rozgrywek”
- Jakimi cechami powinien odznaczać się waszym zdaniem lider zespołu?
Uczniowie, metodą burzy mózgów, wymieniają te cechy. Prowadzący zajęcia lub chętny uczeń zapisuje je na tablicy/arkuszu papieru np.:
- Jakimi cechami lidera, przywódcy odznacza się Jacek – trener drużyny bezdomnych?
- Jakim jest człowiekiem?
Nauczyciel dzieli klasę na grupy (4-6 grup pięcioosobowych) i prosi, by członkowie każdej z nich wykonali polecenie:
Wybierzcie 10 cech Jacka jako lidera drużyny i uszeregujcie je od najważniejszej do najmniej ważnej, posługując się schematem piramidy. Każda grupa otrzymuje plakat z „piramidą” i kartki samoprzylepne, na których uczniowie zapisują wybrane cechy i przyklejają w odpowiednim miejscu plakatu.
Po upływie 5-7 minut przedstawiciele grup prezentują wyniki swej pracy, uzasadniają dlaczego takie, a nie inne cechy bohatera uznali za najważniejsze. Na podstawie zapisów grupowych można stworzyć wspólną dla całej klasy piramidę cech, którymi odznaczał się Jacek – lider zespołu.
Nauczyciel inspiruje dalszy ciąg dyskusji na temat postaw bohaterów filmu, zadając pytania:
- Jak Jacek wpływa na pozostałych członków drużyny?
- Jakie zasady, reguły gry obowiązują zespół?
- Czego wymaga od bohaterów filmu gra w drużynie?
- Jaki ma to wpływ na ich życie?
- Kim stają się dla siebie członkowie drużyny bezdomnych?
- Jak zmieniają się relacje między bohaterami w trakcie wspólnej gry w drużynie?
- Dzięki czemu osiągają sukces, spełniają swoje marzenie?
- Dlaczego zwycięstwo jest dla nich tak ważne?
- Co udowadniają sobie i innym?
Nauczyciel prosi uczniów, by w parach ułożyli hasło, którym mogliby dopingować bohaterów filmu w trakcie piłkarskich mistrzostw świata drużyn bezdomnych.
Uczniowie pracują w grupach (5-10 min.), zapisują na paskach papieru (przypominających „szalik kibica”), a następnie odczytują ułożone przez siebie hasła i przyczepiają je wokół plakatu/zdjęcia przedstawiającego bohaterów obrazu Katarzyny Adamik.
Prowadzący lekcję zwraca uwagę uczniów na tytuł filmu Boisko bezdomnych i zadaje pytanie:
- Czym stało się dla bohaterów filmu boisko?
Na zakończenie zajęć nauczyciel lub jeden z uczniów głośno odczytuje motto lekcji. Młodzież wyjaśnia, jak rozumie myśl w nim zawartą w kontekście omawianego filmu.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, prosi, by każdy z nich ocenił swoje zaangażowanie w zajęcia, postawę kolegów, atmosferę panującą w czasie lekcji, prowadzącego, omawiane treści, problematykę poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola na tarczy strzeleckiej (Załącznik nr 1).
Praca domowa
- Napisz fikcyjny wywiad z trenerem drużyny bezdomnych – Jackiem Mrozem – po zakończeniu mistrzostw.
- Dopisz dalszą historię jednego z bohaterów filmu Katarzyny Adamik „Boisko bezdomnych”.
Załączniki
Załącznik nr 1
Bibliografia
- Słownik wyrazów obcych pod reakcją prof. dr Jana Tokarskiego, Warszawa 1980