Atramentowe serce (2008)
Dorota Gołębiowska, Danuta Górecka, Anna Kołodziejczak, Jarosław Kusza
Reż. Iain Softley
Krótka informacja o filmie
„Atramentowe serce” pozwala uwierzyć w magię słowa. Postaci z książek dzięki czarowi pięknego czytania ożywają w wyobraźni i na ekranie. Film przypomina starszym uczniom jak wielką moc ma miłość do książek, młodszym zaś uświadamia, że nic nie rozwija fantazji bardziej niż czytanie lektur.
Związki z podstawą programową
Język polski
Uczeń:
- dostrzega swoistość artystyczną dzieła;
- odróżnia fikcję artystyczną od rzeczywistości;
- odróżnia realizm od fantastyki;
- wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska);
- wskazuje cechy charakterystyczne przekazów audiowizualnych (filmu, programu informacyjnego, programu rozrywkowego), potrafi nazwać ich tworzywo (ruchome obrazy, warstwa dźwiękowa);
- omawia akcję, wyodrębnia wątki i wydarzenia;
- charakteryzuje i ocenia bohaterów;
- identyfikuje: opowiadanie, powieść, baśń.
Wartości i wartościowanie.
Uczeń odczytuje wartości pozytywne i ich przeciwieństwa wpisane w teksty kultury (np. przyjaźń – wrogość, miłość – nienawiść, prawda – kłamstwo, wierność – zdrada).
Film może stanowić kontekst do cyklu zajęć poświęconych baśniom, legendom i mitom.
Wychowanie do życia w rodzinie
(do zrealizowania także na godzinie wychowawczej) i spełnianie odnoszących się do nich wymagań szczegółowych
- podstawowe funkcje rodziny z podkreśleniem miejsca dziecka w rodzinie;
- przekaz wartości i tradycji w rodzinie;
- więź rodzinna, związki uczuciowe i inne relacje w rodzinie.
Rozwój zainteresowań i pożądanych umiejętności uczniów
TAK | NIE | |
Praca z filmem stwarza możliwości rozwoju kompetencji kluczowych uczniów | x | |
Film motywuje uczniów do samodzielnego uczenia się i poznawania | x | |
Film sprzyja rozwojowi wyobraźni uczniów | x | |
Film inspiruje do wykorzystania niestandardowych i oryginalnych metod pracy z uczniami | x | |
Film pozwala zaprojektować cykl zajęć wokół przedstawionego problemu | x | |
Film zawiera sceny przemocy | x | |
Film zawiera sceny erotyczne | x | |
Projekcja filmu musi być poprzedzona zajęciami wprowadzającymi | x | |
Analiza filmu wymaga obecności na zajęciach specjalisty (psychologa, pedagoga, innych) | x |
Pomysły na zajęcia filmowe, proponowane metody pracy z filmem
Dyskusja, metody dramowe, analiza i interpretacja dzieła filmowego, pogadanka heurystyczna, mapa mentalna, analizy porównawcze, ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia stylistyczno-kompozycyjne.
Motyw literacki i filmowy: cząstka kompozycyjna utworu, obiegowy schemat tematyczny żyjący w tradycji kulturalnej (np. podróż służąca rozwiązaniu zagadki, utrata bliskiej osoby, jako motor akcji, tajemnicza książka pożądana przez wielu, magiczne właściwości postaci – „srebrne języki”, ekscentryczna ciotka, posiadaczka wielkiej fortuny i pasjonatka książek, dziecko, dzięki swojej intuicji
i niewinności doprowadzające do szczęśliwego zakończenia, „zwyczajny człowiek” – introligator, okazuje się obdarzony wyjątkowymi zdolnościami i zostaje zmuszony do walki w obronie swoich najbliższych).
Zagadnienia filmoznawcze:
Kino familijne (film przeznaczony dla szerokiej widowni. Nie tylko dzieci, ale także młodzież i dorośli znajdą treści odpowiednie dla siebie i zdekodują tyle znaczeń, na ile pozwoli im kompetencja odbiorcza);
Elementy fantasy (np. tajemnicza księga, wędrówka pomiędzy wymiarami rzeczywistości, fantastyczne: postacie, atrybuty i umiejętności, współistnienie postaci z różnych światów: baśni, książek, filmów);
Elementy kina grozy (np. galeria zagadkowych, budzących strach postaci, czarny charakter Koziorożec o cechach demonicznych, tajemnicza księga, twierdza Koziorożca, archaiczne więzienie, podest „ofiarny” w finałowej scenie);
Elementy kina przygodowego (np. szybka akcja, nieustanne przygody, sceny walki, konstrukcja głównego bohatera i obsadzenie w tej roli Brendana Frasera („Mumia”, „Sindbad”, „Podróż do wnętrza ziemi”);
Granice wyobraźni twórców i widzów, rola efektów specjalnych;
Rola kostiumu i charakteryzacji.
Współczesna baśń filmowa (tu w połączeniu z elementami kina grozy
i fantasy): dominują w niej elementy fantastyki; opowiada o siłach nadprzyrodzonych, cudownych zdarzeniach, nadnaturalnych postaciach i zjawiskach. Jedną z ważniejszych cech baśni jest nieokreślony czas i miejsce akcji. Zawiera prostą mądrość; baśń może być osnuta na podaniach, legendach.
Stałe motywy w baśniowe: motyw walki dobra ze złem, motyw misji, którą ma spełnić bohater, motyw wędrówki, antropomorfizacja świata zwierząt. Zło w baśniach jest zawsze potężniejsze od dobra, ale zwykle z nim przegrywa. Zwycięstwo stojących po stronie dobra jednak zawsze jest okupione stratą, przenikanie się świata nadprzyrodzonego z realnym, motyw zwycięstwa miłości, sprawiedliwości i dobra, motyw wędrówki, motyw mędrca. W baśniach często występuje postać, której wiedza jest ogromna, niedostępna dla większości śmiertelników. Mędrzec posiada także niesamowite moce służące wpływaniu na świat i inne osoby. Ta osoba jest swoistym wykładnikiem moralnym, drogowskazem dla innych bohaterów.
Tropy interpretacyjne, w tym zagadnienia filmoznawcze
Film pomaga zrozumieć „metafizykę” obcowania z literaturą.
Film oparty na motywach książki Cornelii Funke. „Atramentowe serce” jest pierwszą częścią trylogii fantastycznej, kolejne części to „Atramentowa krew” i „Atramentowa śmierć”.
Świat przedstawiony jest mieszanką wątków: literackich (w szczególności „Czarnoksiężnik z krainy Oz” Lymana Franka Bauma i „Alicja w Krainie Czarów” C. S. Lewisa), baśniowych, ikonografii kina fantasy i grozy.
Inne motywy do omówienia: przyjaźń, bohaterstwo, wspólna walka ze złem, rola związków międzyludzkich, jako fundamentu życia człowieka.
Rola literatury i książek w życiu człowieka.
Miłość i szacunek do książek, którym całe swoje życie poświęciła ekscentryczna ciotka Elinor, pasja bibliofilska.
Państwo totalitarne – jego charakterystyka, władze i schyłek.
Wirtualny świat zbiorowej wyobraźni zasiedlany przez postacie literackie i filmowe.
Czytanie, stan na granicy wymiarów – jawy, snu, fantazji, działanie wywołujące magiczne efekty, pobudzanie wyobraźni, dawanie możliwości wielorakich przeżyć, doznań, podróży itd.
Obecne w filmie motywy funkcjonujące w kulturze
Motyw wędrówki (podróż prowadząca do rozwikłania zagadki przeszłości i połączenia światów: realnego i fikcji literackiej).
Motyw miłości, więzi rodzinnej, która pomaga przezwyciężyć największe trudności dla uratowania bliskiej osoby; rola rodziny.
Magia książek i sekrety zawodów z nimi związanych: introligator, bibliotekarz, pisarz, antykwariusz, naukowiec (por. serie „Bibliotekarz”, „Indiana Jones”).