-, Najnowsze teksty w serwisie-Ale Kino! cieszy nie tylko młodych widzów

Ale Kino! cieszy nie tylko młodych widzów

Anna Kołodziejczak

Dzisiaj zakończył się 37. Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza ALE KINO! Cały miniony tydzień (od 1 do 8 grudnia) odbywało się w Poznaniu wiele wydarzeń, spotkań, pokazów filmowych adresowanych do najmłodszego widza (od pięciolatków poczynając), poprzez młodzież, aż po dorosłych kinomanów, edukatorów i twórców filmowych. Ta interesująca i ciesząca się od lat zasłużoną renomą impreza, także w tym roku nie rozczarowała stałych bywalców, a także osób odwiedzających ją po raz pierwszy (i, za pewne, nie ostatni! – jak deklarowano w rozmowach kuluarowych).

Po tygodniu zmagań konkursowych w sobotę, 7 grudnia, ogłoszono decyzje jurorów konkursów filmów pełnometrażowy i krótkometrażowy dla dzieci oraz filmów (także w tych dwóch metrażach) dla młodzieży i dorosłych. Nas szczególnie ucieszyła nagroda – Złote Koziołki – przyznana pełnemu metrażowi dla młodzieży pt. Cały świat Romy w reżyserii Mischy Kamp (Holandia/Niemcy, 2019). Mischa Kamp wesoła, otwarta reżyserka z Holandii oraz współpracująca z nią scenarzystka Tamara Bos były gośćmi tegorocznego festiwalu. Spotkały się nie tylko z młodą widownią (którą interesowały problemy takie jak prawdziwe imię kota, grającego w Całym świecie Romy albo też, czy autentyczna babcia autorki, inspiracja dla filmowej postaci Stine, była fryzjerką jak bohaterka), ale i z dorosłymi uczestnikami festiwalu (dla tej drugiej grupy prowadząc Masterclass & Case Study: „Cały świat Romy: film o ważnych sprawach”). Swoją nagrodę przyznało także jury edukatorów filmowych, które postanowiło wyróżnić Niezwykłe lato z Tess Stevena Wouterlooda (Holandia, 2019), jak napisano w uzasadnieniu werdyktu: „Mamy przyjemność nagrodzić piękny film, który łączy możliwości edukacji poprzez medium filmu oraz edukację filmową. Film ma wielki potencjał w kontekście (…) [prowadzenia z jego wykorzystaniem] warsztatów oraz zachęca do dyskusji na wiele różnych tematów”. Natomiast „Kim są współcześni idole nastolatków? Jak ważną rolę w życiu młodych odgrywają media społecznościowe? Jak świadomie i mądrze z nich korzystać?” możecie dowiedzieć się z filmu Binti Frederike Migom (Belgia/Holandia, 2019) docenionego przez jury Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych. Osoby zainteresowane pełną listą przyznanych nagród odsyłamy do strony festiwalu https://alekino.com/news/oto-laureaci-37-ale-kino/.

Foto: materiały prasowe

Nie tylko Holandia i Belgia, ale także Kirgistan, Meksyk, Hiszpania, Francja, Estonia, Szwecja, a nawet Korea Południowa i Kongo to kraje, z których pochodzą laureaci 37. Ale Kino!, a jedyne nagrody dla polskich filmów to te przyznane filmowi Łowy Mateusza Jarmulskiego (Polska, 2018) oraz krótkometrażowej koprodukcji dla dzieci pt. Latawiec Martina Smatany (Czechy/Słowacja/Polska, 2019). Nad brakiem dobrych polskich produkcji dla dzieci i młodzieży oraz wieloma innymi tematami związanymi z rodzimym kinem dla młodych odbiorców debatowali podczas trwania tegorocznego festiwalu filmowcy i nauczyciele w ramach Ale Kino! Industry/Education Pro – forum towarzyszącego Festiwalowi, a stanowiącego szeroką platformę wymiany opinii profesjonalistów. Jerzy Moszkowicz, wieloletni dyrektor festiwalu, tak napisał o zamyśle organizatorów w stosunku do tego forum: „Z tego dialogu każdy coś wyniesie: filmowcy lepszy obraz swoich przyszłych odbiorców, realną wiedzę o ich potrzebach i zainteresowaniach, a sami nauczyciele możliwość głębszego zapoznania się z procesem powstawania i rozpowszechniania filmu oraz z ludźmi weń zaangażowanymi”. Wśród filmowców obecnych na forum warto wymienić Dorotę Kędzierzawską i Artura Reinharta, opowiadających o Żużlu dziejącym się w fascynującym i niebezpiecznym świecie „czarnego sportu”, czy Mariusza Paleja, który prezentował wchodzący na ekrany w 2020 r. przygodowy film skierowany do młodej widowni pt. Czarny młyn.

Także w ramach Ale Kino! Industry/Education Pro odbywało się w dniach 4–6 grudnia filmowe forum nauczycieli przebiegające pod hasłem „Przywrócenie równowagi – kino dla młodych widzów wobec antropocentryzmu”. Tutaj można było, m.in., wysłuchać wystąpień na tematy takie jak: „Pokusa apokalipsy. Jak myśleć o kryzysie ekologicznym, by nie ulec katastrofizmowi” – Edwina Bendyka, „Eko-kino? Próby wyjścia kina poza antropocentryzm” – Adama Kruka czy „Filmowa lekcja ekologii, czyli dlaczego i w jaki sposób wykorzystywać dzieła filmowe w rozwijaniu u dzieci i młodzieży świadomości dotyczącej relacji człowieka z naturą” – dr Joanny Zabłockiej-Skorek oraz wziąć udział w warsztatach przybliżających podstawowe zagadnienia filmoznawcze.

Pewnie w poniedziałek, kiedy po Poznaniu przestaną już kursować festiwalowe wesołe autobusy pełne młodych widzów, z ulic miasta znikną kolorowe plakaty z rozpoznawalnymi bohaterami kampanii promocyjnej Ale Kino!, w tym pięknym mieście zrobi się znowu bardziej statecznie i poważnie, ale… tylko na niespełna rok.

2019-12-08T11:25:26+00:00niedziela, 8 Grudzień 2019|
Wielkość czcionki
Kontrast