SE-MA-FOR

Wszyscy zapewne pamietamy z dzieciństwa, naszego lub naszych rodziców, takie postacie z bajek, jak: Miś Uszatek, Pingwin Pik-Pok, Miś Coralgol, Muminki, Wróbelek Ćwirek lub Kot Filemon. Zawdzięczamy je studiu filmowemu Se-ma-for, zajmującemu się głównie produkcją animowanych filmów lalkowych oraz rysunkowych dla dzieci i dla dorosłych.

Oto kilka informacji Se-ma-forze:

1. Początki Se-ma-fora sięgają 1947, jednak jako samodzielne Studio Małych Form Filmowych funkcjonował od roku 1960 do 1990, następnie w latach 1990-1999 jako Studio Filmowe Semafor, a od 1999 roku już jako Se-ma-for Produkcja Filmowa.

2. Przez ponad 60 lat w Se-ma-forze powstało ponad 1400 filmów (w tym około 800 lalkowych), które zdobyły na całym świecie ponad 300 nagród i wyróżnień.

3. Oprócz wielu reżyserów i animatorów, w różnych okresach istnienia Studia, współpracowali z nim polscy artyści i twórcy różnych dziedzin sztuki.

4. Oprócz animacji w studiu powstają inne gatunki – np. poetycki film dokumentalny – „Z głębokości wołam…”, zrealizowany na podstawie pamiętników dzieci z łódzkiego getta czy trzy filmy dokumentalne o światowym pionierze animacji lalkowej Władysławie Starewiczu.

5. W Se-ma-forze filmem „Ssaki” zadebiutował światowej klasy reżyser, znany wcale nie z filmów animowanych , Roman Polański.

6. W roku 2008 powstała Fundacja Filmowa Se-ma-for, której zadaniem jest wspieranie twórczości dla dzieci, realizacja filmów autorskich i debiutów oraz prowadzenie Muzeum Animacji (wcześniej Muzeum Bajki), w którym gromadzone są lalki, dekoracje z filmów i sprzęt zdjęciowy. Fundacja posiada status Organizacji Pożytku Publicznego dzięki czemu może uzyskiwać dochody z 1% odpisów podatkowych z przeznaczeniem na cele statutowe. Fundacja jest organizatorem imprezy Se-ma-for Film Festival specjalizującej się w poklatkowej animacji lalkowej. Pierwszy festiwal odbył się we wrześniu 2010 r.

7. Tu powstało „Tango”, polski awangardowy film animowany, zrealizowany w 1980 r. w Studiu Małych Form Filmowych Se-ma-for przez Zbigniewa Rybczyńskiego. Animacja pozbawiona jest fabuły, a opiera się na prostym koncepcie: wprowadzeniu do zamkniętej przestrzeni jak największej liczby osób wykonujących typowe, codzienne czynności. Film łączy matematyczną precyzję realizacji z nowatorską wizją artystyczną. „Tango” było dużym sukcesem polskiej animacji. Zdobyło pierwszego Oscara dla polskiego filmu w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany.

Za: www.wikipedia.pl

Na planie tanga

Tango

8. „Piotruś i wilk” to drugi oskarowy film Se-ma-fora. Jest to brytyjsko-polska produkcja krótkometrażowa, film lalkowy z 2006 w reżyserii Suzie Templeton. Zdobył on statuetkę Oscara 2007 w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany. Realizacją filmu, a zwłaszcza jego scenografią, w całości zajął się właśnie łódzki Se-ma-for.

Piotrus i wilk

Piotus i wilk

9. W filmie jedna sekunda to 24 klatki, w filmie animowanym oznacza to 24 zdjęcia, 24 rysunki, 24 układy ruchu jednej lalki sfotografowane oddzielnie. Wyobraźmy sobie benedyktyńską cierpliwość rysowników, rzeźbiarzy i animatorów, a przecież na zdjęciu może być więcej poruszających się postaci….

10. W Muzeum Animacji przy Se-ma-forze możemy sami spróbować stworzyć jedną taką sekundę animacji poklatkowej.

11. W końcu stycznia 2015 roku brytyjskie studio Small Screen przejęło część udziałów spółki Se-ma-for.

Zachęcam wszystkich – dużych i małych widzów, aby odwiedzili Se-ma-for przy ul. Tuwima niedaleko ul. Targowej i poznali tajemnice powstawania filmów oraz historię miejsca, gdzie rodzi się sztuka.

Danny Boy

„Danny Boy”Ichtys

„Ichtys”WieloplanWieloplan

Opracowała: Marta Jaśpińska, uczennica II Liceum Ogólnokształcącym w Łodzi