Refleksje po projekcje „Między nami autorami”

Przygotowane przez uczniów gimnazjum nr 1 im. Olgi i Andrzeja Małkowskich w Zakopanem

Aleksandra Wańdyga, Justyna Mańko, Kacper Trojański, Karolina Papież, Małgorzata Marszalik, Anna Baran, Izabela Ślaga, Magdalena Słodyczka

Gimnazjum nr 1 im. Olgi i Andrzeja Małkowskich w Zakopanem

ALEKSANDRA WAŃDYGA
„Okiem fotografa”

Jako „szkolny fotograf” miałam zaszczyt przebywać oraz fotografować spotkanie pani Anny Sokołowskiej wraz z grupą młodzieży naszego Gimnazjum, grupy składającej się z uczniów klasy 1b, 2a, 2b, 3a i 3b. Uczniowie Ci zostali podzieleni na trzy grupy, gdzie uczyli się pracy w grupach. Pani Anna zadbała o to, aby każdy uczeń obejrzał filmy, jakie zostały wybranego analizy. A były to: „Arka ”, „Chleb ”, „Męska sprawa ”.

Uczniowie aktywnie i chętnie brali udział w zajęciach pozalekcyjnych, a czas leciał im naprawdę szybko . Uczniowie w pełni humoru zabrali się za pisanie recenzji. Według mnie, z punktu widzenia fotografa, ten czas, który poświęciła nam Pani Anna, był bardzo potrzebnym dla naszych uczniów, ponieważ jej wskazówki będą bardzo przydatne, gdy nasza grupa pojedzie na podsumowanie projektu „Między nami autorami” do Łodzi, Dzięki niej nasza wiedza na temat produkcji filmów poszerzyła się i stała się bardziej bliska .

Uczniowie jednej z grup byli tak zafascynowani naszymi dodatkowymi zajęciami, że postanowili nagrać film swojej własnej produkcji. Film jest bardzo pouczający, porusza tematykę życiową, wszystkim tym opiekowała się Pani Beata Hulbój – nasza pani od zajęć artystycznych, to ona pomogła nam zmontować film i umieścić go jako wizytówka naszych wspólnych prac .

Dnia 03.12.2012 nasz wspólny film został wyświetlony w naszym szkolnym kinie „Loch Cinema ”. Oglądali go uczniowie o podobnych ambicjach do naszych, oglądali go z zafascynowaniem, po ich minach i wyrazach twarzy wiem, że film zrobił na nich ogromne wrażenie. Po wyjściu z sali kinowej pobiegli pełni entuzjazmu z uśmiechem na twarzy, krzycząc, że w następnym roku to oni zajmą nasze miejsca i przejmą naszą „pracę” i działalność ”.

Aleksandra Wańdyga, 2b
JUSTYNA MAŃKO

W ostatnim czasie w naszej szkole zorganizowano spotkania związane z projektem „Między nami autorami”. Te zajęcia były bardzo przyjazne i panowała na nich urocza, przemiła atmosfera.

Ja, jako młody człowiek zainteresowany filmami, z chęcią uczestniczyłam w tych spotkaniach. Na tych zajęciach każdy z nas mógł wykazać się swoją wiedzą na temat różnych filmów .Jestem bardzo zadowolona, że my uczniowie mamy okazję i możliwość brania udziału w tak cudnej sprawie.

Justyna Mańko, 2b
KACPER TROJAŃSKI

Moje pierwsze spotkanie z edukacją filmową (szerzej rozumianą) odbyło się w mojej szkole, gdy zapisałem sie na zajęcia filmowe, od pierwszego momentu mnie to bardzo zafascynowało, od dziecka bardzo lubiłem oglądać filmy. Umożliwia mi to wtedy „przejście do innego” świata i zapomnienie o problemach i troskach.

Nasze zajęcia z Panią Anną Sokołowska i Panią Beatą Marchlik Hulbój były bardzo ciekawe, opracowywaliśmy scenariusze lekcji w oparciu o filmy z Filmoteki Szkolnej, a także nagrywaliśmy film o etyce zawodowej. Ja oraz Paulina Baran i Karolina Malinowska, prowadziliśmy wywiady z rożnymi przedstawicielami zawodów, u których etyka zawodowa jest bardzo ważna.

Wszystkie te zajęcia mnie bardzo dużo nauczyły, poznałem pogląd różnych ludzi na świat, a także poznałem problemy naszego kraju.

Kacper Trojański, 3b
KAROLINA PAPIEŻ

Zainteresowałam się edukacją filmową, ponieważ uważam, że poprzez oglądanie filmów i ich interpretację każdy uczy się czegoś nowego. Dowiaduje się nowych rzeczy, które mogą go zaciekawić i może on próbować czerpać na ten temat wiedzę z rożnych źródeł. Dzięki filmom ludzie mogą zacząć patrzeć na świat z innej strony niż dotychczas. Myślę, że film może bardzo dobrze wpłynąć na psychikę człowieka.

Mnie jako uczennicy, która brała udział we wspólnych zajęciach, na których omawialiśmy różne filmy, bardzo się podobało, było niezwykle ciekawie. Rozmawialiśmy między sobą, jak odbieramy tematykę filmu; każdy mógł przedstawić swoje przemyślenia na ten temat. Dzięki tym spotkaniom zrozumiałam, że nawet jeżeli będzie tysiąc osób oglądało ten sam film, to każdy będzie inaczej odbierał przekaz autora/ reżysera/ twórcy filmowego.

Karolina Papież, 3b

MAŁGORZATA MARSZALIK

W tym roku pierwszy raz nauczyłam się pisać recenzje, takie nie szkolne, tylko normalne Zajęcia filmowe nauczyły mnie pracy w grupie ze starszymi ode mnie. Zaczęłam być trochę bardziej śmiała, już tak bardzo się nie wstydzę.

Cieszę się, że to mnie pani dała szansę, a nie komuś innemu. Te zajęcia szczególnie nauczyły mnie o filmie: o tym, jakie mogą być gatunki i ile mogą niektórym sprawić radości.

Małgorzata Marszalik, 1b

ANNA BARAN

Od dawna interesuję się taki sprawami jak edukacja filmowa, która naprawdę jest dla mnie fascynująca. Nareszcie możemy rozszerzać ją i praktykować.

Bardzo lubię oglądać filmy, ponieważ inspirują mnie, rozwijają moją wyobraźnię i wiele można z nich wynieść. Oglądałam dużo różnych filmów, więc mogłam się wykazać na zajęciach filmowych prowadzanych przez Annę Sokołowską. Zajęcia o tematyce filmowej bardzo mi się podobały, każdy mógł się wykazać swoją interpretacją obejrzanych filmów i dzielić się nią z innymi. Każdy, kto uczestniczył w zajęciach stwarzał z grupą uczniów listę filmów wartych obejrzenia.

W grupach mogliśmy interpretować filmy takie, jak „Chleb”, „Arka” i „Męska sprawa” .

Zajęcia te były ciekawe i świetnie się bawiłam. Z niecierpliwością czekam na więcej takich zajęć.

Anna Baran, 3b

IZABELA ŚLAGA

Zainteresowałam się edukacją filmową, ponieważ bardzo lubię oglądać filmy różnego gatunku. Często występuje w nich morał, dzięki któremu łatwo wywnioskować, o co we wszystkim chodziło. Filmy niosą też czasami jakieś przesłanie, które może przydać się nam w życiu.

Wspólne zajęcia podobały mi się dlatego, bo wszyscy łączyliśmy nasze pomysły. Każdy z nas wyjaśniał, jak rozumie film „Chleb”, „Arka” i „Męska sprawa”.

Izabela Ślaga, klasa 3b
MAGDALENA SŁODYCZKA

Edukacja filmowa umożliwia nam-młodzieży poznanie czegoś niewidocznego gołym okiem. Dzięki temu możemy wkroczyć w inny wymiar i stać się uczestnikami (obserwatorami) wydarzeń w poszczególnych filmach. Kino umożliwia nam indywidualną interpretację oraz zmusza do głębszego myślenia i pobudza naszą wyobraźnię. Tworzenie filmów umożliwia zaś przekazanie widzom jakiejś części nas samych. Właśnie to jest powodem mojego entuzjazmu i zainteresowania kinem oraz edukacją filmową.

Nasze zajęcia realizowane w ramach wyjazdu na podsumowanie projektu do Łodzi zaciekawiały nas wszystkich. Każdy uczestnik mógł wnieść coś swojego do naszych „projektów”, przez co dużo dyskutowaliśmy. Myślę, że zajęcia te w pewien sposób otworzyły każdego z nas, poznaliśmy, jak naprawdę szerokim pojęciem jest słowo „kino”. Tworzyliśmy bazę filmów wartych obejrzenia, przez co każdy miał możliwość własnego wypowiedzenia się na temat danego filmu. Przez

3 kolejne spotkania opracowywaliśmy i interpretowaliśmy filmy z Filmoteki Szkolnej, które uprzednio obejrzeliśmy. A były to filmy „Arka”, „Chleb” oraz „Męska sprawa”. Pracowaliśmy w trzech grupach przez co więcej rozmawialiśmy i debatowaliśmy między sobą. Zajęcia były bardzo udane.
Magdalena Słodyczka

Zakopane 01

Zakopane 02
Zakopane 03
Zakopane 06

Zakopane 07
Zakopane 08
Zakopane 09

Portal młodych kinomanów

Opublikuj relację z wydarzenia filmowego

Zachęcamy wszystkich uczniów do tworzenia własnych relacji z imprez filmowych organizowanych w całej Polsce oraz recenzji i filmowych baz danych. Nadesłane teksty postaramy się opublikować w dziale młodzi kinomani, a najlepsze z nich nagrodzimy upominkami filmowymi. Swoje propozycje nadsyłajcie na adres: gabinetfilmowy@op.pl w temacie wiadomości wpisując „Portal młodych kinomanów”.