Materiały edukacyjne

ETYKA MEDIÓW

Tematem publikacji są zasady i reguły, które obowiązują
przy tworzeniu i odbiorze przekazów medialnych.

Wprowadzenie

W procesie rozwoju kultury, który trwa od kilkudziesięciu wieków, ludzkość wypracowała pewne trwałe formuły komunikowania, spierania się, wyrażania własnych opinii. Nie da się pomyśleć zdrowych relacji społecznych bez elementarnego poszanowania reguł dialogu, którego istotą jest otwartość na drugiego człowieka, szacunek dla jego odmienności.

Media współczesne są terenem nieustannej wymiany myśli, prezentacji krańcowo odmiennych stanowisk, zróżnicowanych interpretacji rzeczywistości. Siła ich oddziaływania jest tak wielka, że pytanie o zasady, którymi winien kierować się każdy uczestnik owej nieustającej debaty, staje się pytaniem fundamentalnym. Tylko w ramach uniwersalnych reguł, dobrowolnie akceptowanych przez wszystkie podmioty medialnej wymiany, da się pomyśleć rozmowę, która otwiera przed każdym z nich przestrzeń spotkania.

Z pojęciem wolności w ramach dyskursu wewnątrzspołecznego wiąże się nierozerwalnie pytanie o granice owej wolności, kończącej się dla każdego podmiotu tam, gdzie dochodzi do naruszenia wolności innego podmiotu. Umowa społeczna, również w materii medialnej, zakłada potrzebę dobrowolnego samoograniczenia. Tymczasem współczesne media elektroniczne, szczególnie zaś Internet, stwarzają możliwość — trudnego do kontrolowania — naruszania owych tradycyjnych norm. Ich nieznajomość, łatwość, z jaką bierze się je w nawias, to najważniejsze przyczyny rozszerzania się fałszywie pojętej swobody komunikowania, która — poprzez wkroczenie na teren zarezerwowany dla partnera dialogu — zamienia się w przeciwieństwo wolności.

„Zainteresowanie kodeksami etycznymi ze strony ludzi profesjonalnie związanych z przekazem informacji wynika niewątpliwie z faktu, że w swej pracy zawodowej spotykają się oni codziennie z pytaniami o moralną dopuszczalność podjęcia lub zaniechania takich lub innych działań. Intensywność zmagania się z kwestiami moralnymi jest tu większa — lub przynajmniej być powinna — niż u ludzi wykonujących inne zawody. Przekazujący bowiem informację przy pomocy mass mediów oddziałuje na inne osoby i społeczeństwo. Konsekwencją jego działań są skutki w innych i dla innych. [...] Dziennikarz musi stawiać pytanie o dobro i zło, o słuszność lub niesłuszność własnych działań lub zamierzeń. Poszukiwanie zaś odpowiedzi na te pytania jest możliwe tylko w oparciu o jasne kryteria osądu. Kryteria te muszą być gruntownie przemyślane. Stąd też etos dziennikarski musi być teoretycznie uzasadniony. Nic więc dziwnego, że nierzadko pojawia się stwierdzenie o nierozdzielności dziennikarstwa i filozofowania.

Każdy, kto pracuje w branży społecznego komunikowania musi zadawać sobie filozoficzne pytania o prawdę i dobro. W tych poszukiwaniach nie może zabraknąć konfrontacji z poglądami wypracowanymi w historii i przekazywanymi wraz z kulturą oraz z aktualnie pojawiającymi się teoriami.

[...] Zadaniem norm jest jedynie wspomaganie człowieka w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji.

(Zbigniew Sareło, Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń 2002, s. 10-11)

Spis treści
MEDIA A ETYKA
Podziel się

 

UWAGA! Ten serwis używa pliki cookies

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem. Zamknij okno.

Cookies

Dokładamy wszelkich starań, aby prowadzony serwis ułatwiał każdemu użytkownikowi przeglądanie strony. Dlatego w trosce o bezpieczeństwo i wygodę zakupów informujemy, że poruszając się po stronie wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez stronę plików cookies. Istnieje możliwość korzystania ze strony internetowej bez wykorzystywania mechanizmu cookies, ale może to oznaczać, że niektóre funkcje lub usługi witryny nie będą działać poprawnie. Jeśli nie wyrażasz zgody na korzystanie z plików cookies powinieneś zaznaczyć w ustawieniach przeglądarki opcję odrzucania plików cookies lub sygnalizowania ich przesłania.

Czym są pliki cookies?

Pliki cookies (w dosłownym tłumaczeniu: ciasteczka) są to małe pliki tekstowe, wysyłane i przechowywane w Urządzeniu, z którego użytkownik łączy się z Internetem i wchodzi na stronę internetową Pliki te są bardzo pożyteczne, gdyż pozwalają "stronie" rozpoznać preferencje użytkownika. Plik cookie zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej z której pochodzi, "długość życia" pliku (to znaczy czas jego istnienia), oraz wartość, którą jest zazwyczaj przypadkowo wygenerowany unikalny numer.

Najczęściej pliki cookies są używane do:

  1. zapamiętywania danych, takich jak informacje wpisywane do formularzy czy danych logowania,
  2. identyfikacji użytkowników jako zalogowanych,
  3. zapamiętywania ustawień użytkowników dotyczących układu strony, rozmiaru tekstu, preferencji i kolorów,
  4. pokazywania użytkownikom, że są zalogowani na naszej stronie internetowej,
  5. wymiany informacji z partnerami handlowymi w celu świadczenia usług na naszej stronie internetowej. Informacje udostępniane w ten sposób są wykorzystywane wyłącznie do dostarczania usług, produktów i funkcji i nie są wykorzystywane do innych celów.

Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Wykorzystujemy pliki cookies do obserwacji sposobów użytkowania strony, dzięki czemu możemy zapewnić wygodę i bezpieczeństwo dokonywania zakupów. Korzystając z plików cookies nie przechowujemy Twoich danych osobowych, ani innych poufnych informacji.

Rodzaje wykorzystywanych Cookies

Stosowane przez nas cookies są bezpieczne dla Urządzenia Użytkownika. W szczególności tą drogą nie jest możliwe przedostanie się do Urządzeń Użytkowników wirusów lub innego niechcianego oprogramowania lub oprogramowania złośliwego. Pliki te pozwalają zidentyfikować oprogramowanie wykorzystywane przez Użytkownika i dostosować Serwis indywidualnie każdemu Użytkownikowi. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny z której pochodzą, czas przechowywania ich na Urządzeniu oraz przypisaną wartość.  Wykorzystujemy dwa typy plików cookies:
  1. Cookies sesyjne: są przechowywane na Urządzeniu Użytkownika i pozostają tam do momentu zakończenia sesji danej przeglądarki. Zapisane informacje są wówczas trwale usuwane z pamięci Urządzenia. Mechanizm cookies sesyjnych nie pozwala na pobieranie jakichkolwiek danych osobowych ani żadnych informacji poufnych z Urządzenia Użytkownika.
  2. Cookies trwałe: są przechowywane na Urządzeniu Użytkownika i pozostają tam do momentu ich skasowania. Zakończenie sesji danej przeglądarki lub wyłączenie Urządzenia nie powoduje ich usunięcia z Urządzenia Użytkownika. Mechanizm cookies trwałych nie pozwala na pobieranie jakichkolwiek danych osobowych ani żadnych informacji poufnych z Urządzenia Użytkownika.

Możliwość określenia warunków przechowywania lub uzyskania dostępu przez cookies

  1. Istnieje możliwość takiego skonfigurowania każdej przeglądarki internetowej, aby całkowicie lub częściowo wyłączyć możliwość przechowywania plików cookies na dysku twardym komputera lub innego urządzenia wykorzystywanego w celu przeglądania stron internetowych. Brak wyrażenia akceptacji plików cookie nie oznacza braku możliwości korzystania z strony.
  2. Użytkownik może samodzielnie i w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące plików Cookies, określając warunki ich przechowywania i uzyskiwania dostępu przez pliki Cookies do Urządzenia Użytkownika. Zmiany ustawień, o których mowa w zdaniu poprzednim, Użytkownik może dokonać za pomocą ustawień przeglądarki internetowej lub za pomocą konfiguracji usługi. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o każdorazowym zamieszczeniu Cookies na urządzeniu Użytkownika. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  3. Użytkownik może w każdej chwili usunąć pliki Cookies korzystając z dostępnych funkcji w przeglądarce internetowej, której używa.
  4. Ograniczenie stosowania plików Cookies, może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie internetowej Serwisu.