„Filmowe dekady” w Radomiu

Jarosław Basaj

Od września 2014 r. w ramach ogólnopolskiego projektu „Filmowa Mapa Pokoleń” w Radomiu odbywały się zajęcia zatytułowane „Filmowe dekady”. To cykl spotkań z młodzieżą, podczas których prezentowane i omawiane były wybitne, ciekawe lub kontrowersyjne dzieła spod znaku X Muzy.

Uczestnikami byli uczniowie pierwszej klasy o profilu humanistycznym III Liceum Ogólnokształcącego im. Dionizego Czachowskiego.

Na pierwszym spotkaniu młodzież wzięła udział w warsztatach, które dotyczyły języka filmowego. Uczniowie zobaczyli krótką prezentację o rozwoju kinematografii i historii filmu, mieli okazję zdobyć kilka podstawowych informacji o filmie oraz poznać się ze sobą, zintegrować i dobrze się bawić.

Zachęceni pierwszym spotkaniem, z zaciekawieniem uczestniczyli w kolejnych. Dzięki temu zobaczyli i omówili pięć tytułów reprezentatywnych dla poszczególnych dekad historii kina: „Złodzieje rowerów” (lata 40.), „Siódma pieczęć” (lata 50.), „Rysopis” (lata 60.), „Lot nad kukułczym gniazdem” (lata 70.), „Łowca androidów” (lata 80.).

Ważną częścią każdego spotkania była dyskusja. Uczniowie wysłuchali także krótkich wykładów ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi, opracowanymi na podstawie materiałów opublikowanych na stronie www.edukacjafilmowa.pl.

Młodzież miała również okazję zrealizować własne filmy. Podczas jednego ze spotkań odbyły się warsztaty animacji poklatkowej. W grupach powstały krótkie filmy inspirowane omawianymi na zajęciach dziełami. Efekty tej pracy zostały zaprezentowane na specjalnym pokazie w szkole, później w Internecie na stronie www.filmowy.radom.pl. Tam też niebawem pojawią się opinie uczestników warsztatów i ich refleksje wywołane obejrzanymi filmami.

Radom 01

Radom 02

Radom 03

Radom 04

Radom 05

Radom 08

Radom 09

Filmowe dekady

Wraz z rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego, stojąc niepewnie u progu nowej szkoły, otrzymaliśmy niezwykle interesującą propozycję uczestnictwa w zajęciach o tematyce filmowej. Przyjęliśmy ją ze szczególnym zainteresowaniem, ponieważ uczęszczamy do klasy o profilu humanistycznym i znaczna część z nas zamierza w przyszłości pracować w dziedzinach, które z filmem mają wiele wspólnego. Początkowo byliśmy trochę zaskoczeni, z reguły w szkołach organizuje się zajęcia dodatkowe uzupełniające bądź poszerzające zakres wiedzy zdobytej podczas lekcji. Warsztaty filmowe to zdecydowana nowość!

W ramach zajęć odbył się cykl spotkań, który rozpoczął się już we wrześniu. Do najbardziej zaskakujących należało pierwsze zebranie, zostaliśmy poddani testowi na spostrzegawczość. Zadaniem było uważne zauważenie charakterystycznych, niecodziennych rzeczy w naszym otoczeniu, np. parasol stojący tuż przed wejściem do sali. Nauczyło nas to czujności, zwracania uwagi na szczegóły istotne w filmie, pogłębiliśmy zdolność obserwacji.

Oglądaliśmy filmy wybitne, wyróżniające się w poszczególnych dziesięcioleciach. Zauważaliśmy zmiany zachodzące w tej dziedzinie na przestrzeni lat, zaznajomiliśmy się z ich historią. Myślę, że sami nie obejrzelibyśmy tych filmów w domu, nie oznacza to jednak, że nam się nie spodobały. Co ciekawe, najbardziej wzruszył nas film pochodzący z lat czterdziestych – ,,Złodzieje rowerów”. Największe poruszenie wywołał obraz (ze wspaniałym aktorem Jackiem Nicholsonem) ,,Lot nad kukułczym gniazdem”, niejednej osobie zakręciła się łezka w oku.

Teoria, owszem, jest bardzo ważna, ale cenniejsze są umiejętności praktyczne. Niecierpliwie czekaliśmy na przedświąteczne, ostatnie spotkanie. Podzieliliśmy się na cztery grupy, każda stworzyła krótki filmik. Posługiwaliśmy się aparatami cyfrowymi, więc było to żmudne, ale atrakcyjne zajęcie. Zobaczenie końcowych efektów – bezcenne.

Udział w warsztatach dostarczył nam wielu wrażeń. Wspólnie oglądaliśmy poszczególne filmy, a następnie mogliśmy podzielić się z innymi własnymi przemyśleniami – na żywo, nie za pośrednictwem Internetu. Zdobyliśmy umiejętności, które z pewnością przydadzą się do matury z języka polskiego i nie tylko. Przekonaliśmy się, że produkcja dobrego filmu wymaga staranności oraz ogromnych nakładów pracy twórców, zanim my – widzowie – rozsiądziemy się wygodnie w kinowym fotelu. Doceniliśmy wysiłki ekip filmowych i zrozumieliśmy, dlaczego należałoby kupić płytę DVD lub odwiedzić pobliskie kino zamiast nielegalnie ściągać marnej jakości filmy z Internetu.

Mamy nadzieję, że na tych warsztatach nie zakończyła się nasza fascynująca przygoda z filmem.

Jagoda Sobolewska, III LO im. Dionizego Czachowskiego w Radomiu, klasa IC.

Portal młodych kinomanów

Opublikuj relację z wydarzenia filmowego

Zachęcamy wszystkich uczniów do tworzenia własnych relacji z imprez filmowych organizowanych w całej Polsce oraz recenzji i filmowych baz danych. Nadesłane teksty postaramy się opublikować w dziale młodzi kinomani, a najlepsze z nich nagrodzimy upominkami filmowymi. Swoje propozycje nadsyłajcie na adres: gabinetfilmowy@op.pl w temacie wiadomości wpisując „Portal młodych kinomanów”.