Strona główna-Archiwum Borki/Radziejowice
Archiwum Borki/Radziejowice2017-05-29T12:34:18+02:00

Archiwum Borki/Radziejowice

30 lat minęło…

W kwietniu 1985 r. powstał w Łodzi Centralny Gabinet Edukacji Filmowej. Przez trzydzieści lat funkcjonowania CGEF zmieniały się proponowane przez tę placówkę działania o zasięgu ogólnopolskim, formy edukacji, metody pracy z filmem. Zmianie ulegały siedziby, pracownicy (niektórzy pracownicy zmieniali dziewczyny jak rękawiczki, a łódzki rynek tekstylny nie nadążał produkować nowych ciuchów dla dziewczyn pracujących w Gabinecie), ale idea pozostała ta sama: przybliżać film i wiedzę o nim wszystkim zainteresowanym osobom. Od początku istnienia CGEF kieruje nim Ewa Kanownik, a konsultantką merytoryczną jest prof. Ewelina Nurczyńska-Fidelska, wybitna polska filmoznawczyni, historyczka filmu.

CGEF jest także współprowadzącym portalu www.edukacjafilmowa.pl, na łamach którego właśnie się znajdujesz Drogi Czytelniku. A znani Ci autorzy tekstów i opracowań: Anna Kołodziejczak, Dorota Gołębiowska i Maciej Dowgiel, to właśnie pracownicy CGEF.

Oprócz jubileuszu trzydziestolecia istnienia placówki, Gabinet obchodzi w bieżącym roku jeszcze jedną istotną rocznicę. W listopadzie odbędzie się XXV Ogólnopolska Konferencja Filmoznawcza w Radziejowicach, spadkobierczyni konferencji w Borkach. Uczestnicy spotkań w Borkach nad Zalewem Sulejowskim z dumą obnosili na koszulkach hasło: „Wolę Borki od Majorki!”. Majorka nie rymuje się z Radziejowicami, ale zamek nad Loarą owszem. Piękny kompleks pałacowy, na terenie którego odbywają się obecnie zajęcia, znakomici wykładowcy, ciekawi goście, zaangażowani uczestnicy + dobra pogoda, świetne jedzenie i niepowtarzalna, artystyczna atmosfera sprawiają, że miejsca na tę konferencję rozchodzą się lepiej niż świeże bułeczki.

Z ostatnimi latami konferencji filmoznawczej w Borkach i czterema pobytu grona pasjonatów filmu w Radziejowicach wiążą się publikacje książkowe pt. „Zoom – kino w zbliżeniu”. Wydaliśmy już pięć tomów z tej serii, a zawarte w nich propozycje scenariuszy zajęć dostępne są także na www.edukacjafilmowa.pl. W latach 1993–1997 konferencjom w Borkach towarzyszyły publikacje posesyjne. Znalazły się w nich opracowania interesujące, nowatorskie, a nade wszystko zbierające wiedzę na temat problemów z zakresu filmoznawstwa, stale obecnych w edukacji (adaptacji filmowej, historii polskiego filmu, kina autorskiego, autoświadomości sztuki filmowej, przemocy w kinie…). Teksty te przygotowywane były przez największe nazwiska polskiego filmoznawstwa akademickiego: Alicję Helman, Alinę Madej, Ewelinę Nurczyńską-Fidelską, Grażynę Stachównę, Marka Hendrykowskiego, Tadeusza Lubelskiego, Tadeusza Miczkę, Mirosława Przylipiaka, Andrzeja Pitrusa i wielu innych.

W związku z ROKIEM JUBILEUSZOWYM rozpoczynamy publikację wybranych tekstów spośród opisanych wyżej. Raz w miesiącu na łamach www.edukacjafilmowa.pl będziemy przypominać te niepowtarzalne artykuły krytyczne i analityczne. Powstanie także publikacja książkowa, zawierająca teksty teoretyczne.

Z życzeniami miłej lektury dla Naszych Wiernych Czytelników

Redakcja

Ludyczne aspekty filmowych adaptacji utworów Henryka Sienkiewicza

Ludyczne aspekty filmowych adaptacji utworów Henryka Sienkiewicza Ewelina Nurczyńska-Fidelska Niniejszy szkic [1] nie jest próbą zgłębienia tajemnicy wielkości i popularności utworów Henryka Sienkiewicza, której istotnym w kulturze znakiem są ich filmowe adaptacje.

My/oni. Filmowe obrazy przemocy wobec innego

My/oni. Filmowe obrazy przemocy wobec innego Elżbieta Ostrowska Otaczający nas świat byłby nie dającym się opanować chaosem, gdyby nie rozmaitego rodzaju klasyfikacje i rozróżnienia. Ich istnienie zaspokaja naszą potrzebę ładu i porządku,

Konstruowanie kobiecości i „męskie oko”

Konstruowanie kobiecości i „męskie oko" Zbyszko Melosik 1. Piękno i przemoc: społeczne konstruowanie kobiecości Jeden z krytyków dyskursu idealnego ciała, C. Edgley, napisał ironicznie: „Ani nauka, ani medycyna nigdy nie znalazły perfekcyjnego

„Kabaret”

"Kabaret" Marek Hendrykowski Musical arcydziełem sztuki filmowej? To chyba niemożliwe. Jeszcze do niedawna podobny pomysł uchodziłby za oczywistą uzurpację. Musical to przecież kino gatunków, a więc — w świetle tradycyjnych kryteriów — sfera

Kilka myśli o złu w kinie najnowszym

Kilka myśli o złu w kinie najnowszym Waldemar Frąc Przemoc w życiu społecznym i kulturowym przyjmuje coraz to nowe formy, bardziej wyszukane i szokujące. Mamy w tej sprawie do czynienia z nieustanną transgresją, przekraczaniem kolejnych,

Ridley Scott, czyli o samoświadomości amerykańskiego autora

Ridley Scott, czyli o samoświadomości amerykańskiego autora Piotr Sitarski Tytuł powyższy zawiera dwa niejednoznaczne określenia. Nie wiadomo bowiem, kim jest autor (zwłaszcza amerykański) oraz na czym polegać ma jego samoświadomość.

Tajemnice nieukończonego arcydzieła

Tajemnice nieukończonego arcydzieła Ewelina Nurczyńska-Fidelska 20 września 1961 roku w trakcie realizacji filmu „Pasażerka" ginie w wypadku samochodowym Andrzej Munk. 20 września 1963 roku odbywa się premiera „Pasażerki", dzieła, które przez twórcę

Pokaż więcej