Strona główna-Archiwum Borki/Radziejowice
Archiwum Borki/Radziejowice2017-05-29T12:34:18+02:00

Archiwum Borki/Radziejowice

30 lat minęło…

W kwietniu 1985 r. powstał w Łodzi Centralny Gabinet Edukacji Filmowej. Przez trzydzieści lat funkcjonowania CGEF zmieniały się proponowane przez tę placówkę działania o zasięgu ogólnopolskim, formy edukacji, metody pracy z filmem. Zmianie ulegały siedziby, pracownicy (niektórzy pracownicy zmieniali dziewczyny jak rękawiczki, a łódzki rynek tekstylny nie nadążał produkować nowych ciuchów dla dziewczyn pracujących w Gabinecie), ale idea pozostała ta sama: przybliżać film i wiedzę o nim wszystkim zainteresowanym osobom. Od początku istnienia CGEF kieruje nim Ewa Kanownik, a konsultantką merytoryczną jest prof. Ewelina Nurczyńska-Fidelska, wybitna polska filmoznawczyni, historyczka filmu.

CGEF jest także współprowadzącym portalu www.edukacjafilmowa.pl, na łamach którego właśnie się znajdujesz Drogi Czytelniku. A znani Ci autorzy tekstów i opracowań: Anna Kołodziejczak, Dorota Gołębiowska i Maciej Dowgiel, to właśnie pracownicy CGEF.

Oprócz jubileuszu trzydziestolecia istnienia placówki, Gabinet obchodzi w bieżącym roku jeszcze jedną istotną rocznicę. W listopadzie odbędzie się XXV Ogólnopolska Konferencja Filmoznawcza w Radziejowicach, spadkobierczyni konferencji w Borkach. Uczestnicy spotkań w Borkach nad Zalewem Sulejowskim z dumą obnosili na koszulkach hasło: „Wolę Borki od Majorki!”. Majorka nie rymuje się z Radziejowicami, ale zamek nad Loarą owszem. Piękny kompleks pałacowy, na terenie którego odbywają się obecnie zajęcia, znakomici wykładowcy, ciekawi goście, zaangażowani uczestnicy + dobra pogoda, świetne jedzenie i niepowtarzalna, artystyczna atmosfera sprawiają, że miejsca na tę konferencję rozchodzą się lepiej niż świeże bułeczki.

Z ostatnimi latami konferencji filmoznawczej w Borkach i czterema pobytu grona pasjonatów filmu w Radziejowicach wiążą się publikacje książkowe pt. „Zoom – kino w zbliżeniu”. Wydaliśmy już pięć tomów z tej serii, a zawarte w nich propozycje scenariuszy zajęć dostępne są także na www.edukacjafilmowa.pl. W latach 1993–1997 konferencjom w Borkach towarzyszyły publikacje posesyjne. Znalazły się w nich opracowania interesujące, nowatorskie, a nade wszystko zbierające wiedzę na temat problemów z zakresu filmoznawstwa, stale obecnych w edukacji (adaptacji filmowej, historii polskiego filmu, kina autorskiego, autoświadomości sztuki filmowej, przemocy w kinie…). Teksty te przygotowywane były przez największe nazwiska polskiego filmoznawstwa akademickiego: Alicję Helman, Alinę Madej, Ewelinę Nurczyńską-Fidelską, Grażynę Stachównę, Marka Hendrykowskiego, Tadeusza Lubelskiego, Tadeusza Miczkę, Mirosława Przylipiaka, Andrzeja Pitrusa i wielu innych.

W związku z ROKIEM JUBILEUSZOWYM rozpoczynamy publikację wybranych tekstów spośród opisanych wyżej. Raz w miesiącu na łamach www.edukacjafilmowa.pl będziemy przypominać te niepowtarzalne artykuły krytyczne i analityczne. Powstanie także publikacja książkowa, zawierająca teksty teoretyczne.

Z życzeniami miłej lektury dla Naszych Wiernych Czytelników

Redakcja

Oswajanie przemocy

Oswajanie przemocy Andrzej Pitrus Kino amerykańskie, zwłaszcza w swej popularnej odmianie, zawsze karmiło się przemocą. Roger Corman, mistrz B-Pictures, podkreślał wielokrotnie, że bez odrobiny seksu i przemocy nie można odnieść

Polski film dokumentalny w poszukiwaniu tożsamości

Polski film dokumentalny w poszukiwaniu tożsamości Bronisława Stolarska „Kino, zwierciadło widzialności rzeczywistej i urojonej, znanej i przyszłej, ma właśnie tę widzialność skupiać, wybierać, pomnażać, pokazując je również in statu nascendi

Autotematyzm filmowy a kino dokumentalne

Autotematyzm filmowy a kino dokumentalne Mirosław Przylipiak W jednym z pierwszych filmów w historii kinematografii, nakręconym i wyświetlanym jeszcze przed sławną projekcją w Salonie Indyjskim, Przybyciu uczestników na Kongres Fotograficzny

Wzorotwórcza rola mediów: co może telewizja?

Wzorotwórcza rola mediów: co może telewizja? Mirosław Pęczak Zdania w sprawie mocy perswazyjnych telewizji były i są mocno podzielone. W dzisiejszej Polsce zarysowuje się istotna różnica sądów w tej kwestii, na przykład między politykami a socjologami, badaczami

Przemoc jako widowisko

Przemoc jako widowisko Alicja Helman Trudno sobie wyobrazić kino bez przemocy, gwałtu, rozlewu krwi skoro stanowią one od wieków element kultury i stały składnik naszego życia. Wielka wysublimowana sztuka nie

„Wielki tydzień” — wokół opowiadania i filmu

„Wielki tydzień” — wokół opowiadania i filmu Alina Madej Uniwersytet Śląski „Nie ma dziś filmu dla wszystkich, a film dla wybranych, dla niektórych, jest dla mnie, wyrosłego z dawnej tradycji kina, czymś nie

U podstaw interpretacji

U podstaw interpretacji Alicja Helman Problematyka interpretacji nie została dotychczas wyodrębniona przez teoretyków filmu z kompleksu innych zagadnień. Oczywiście, w ślad za teoretykami literatury, każdy teoretyk filmu czyni podstawowe rozróżnienie między analizą,

Dziesięć tez na temat adaptacji literatury

Dziesięć tez na temat adaptacji literatury Alicja Helman 1. Adaptacja jest praktyką kinową, której znaczenie wyrasta poza obróbkę materiału literackiego, przeznaczonego do sfilmowania, jak przywykło się sądzić. Adaptacji podlega bowiem

Pokaż więcej