13. edycja Festiwalu AfryKamera

w Krakowie

Kraków, Kino Pod Baranami,

16–22 kwietnia 2018

Kino Pod Baranami zaprasza od 16 do 22 kwietnia na 13. edycję Festiwalu AfryKamera – niezwykłego przeglądu filmowego, który pozwala polskim widzom spojrzeć na Afrykę z perspektywy jej mieszkańców. W programie oryginalne produkcje fabularne, fascynujące dokumenty oraz luzofońskie krótkie metraże. Wszystkie filmy prezentowane będą w oryginalnych wersjach językowych, z polskimi i angielskimi napisami.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji jest hasło #BlackFilmsMatter, nawiązujące do zapoczątkowanego przez Afro-Amerykanów międzynarodowego ruchu społecznego zwalczającego dyskryminację i przemoc motywowaną rasowo. Wybór sloganu nie jest przypadkowy. Misją festiwalu jest bowiem nie tylko popularyzacja afrykańskiej kinematografii w Polsce, ale również poruszanie aktualnych kwestii społeczno-politycznych ważnych zarówno dla Afryki, jak i dla całego świata.

O znaczeniu wolności słowa i wyzwalającej sile poczucia humoru opowiada Sara Taksler w znakomitym dokumencie Łaskotanie olbrzymów. To historia dr. Bassema Youssefa, nazywanego „egipskim Jonem Stewartem”, który – na wzór legendarnego prowadzącego The Daily Show – komentuje sytuację polityczną w swoim kraju w autorskim telewizyjnym programie satyrycznym, narażając się tym samym nowym władzom Egiptu. Działaniom na rzecz demokratycznych standardów Youssef zawdzięcza nie tylko oficjalny nakaz aresztowania, ale i miejsce na liście „100 najbardziej wpływowych ludzi na świecie” magazynu TIME. W oryginalny sposób egipską rzeczywistość komentuje także Khaled Diab w komediodramacie Poród indukowany. To pełna ironii historia pary ubiegającej się o wizę na wyjazd do Stanów Zjednoczonych. Pod wpływem desperacji barykadują się w amerykańskiej ambasadzie i aranżują przyspieszone narodziny swojego dziecka, licząc na to, że ich syn uzyska w ten sposób amerykańskie obywatelstwo.

Bohater poruszającego dokumentu Dzięki za deszcz w reżyserii Julii Dahr również nie pozostaje bierny. Jako jeden z wielu kenijskich rolników boryka się ze skutkami globalnego ocieplenia. Zamiast bezczynnie przyglądać się zmianom klimatycznym, mobilizuje okolicznych mieszkańców do działania i jedzie na międzynarodową konferencję do Paryża szukać dla nich ratunku.

Podczas festiwalu mocno wybrzmią również głosy z Republiki Południowej Afryki, jak we wstrząsającym, inspirowanym prawdziwymi wydarzeniami dramacie Ellen. Reżyser Daryne Joshua, twórca prezentowanego w zeszłym roku filmu Mów mi złodziej, obnaża ograniczenia wymiaru sprawiedliwości w RPA, brak pomocy dla najbiedniejszych i wyniszczającą moc narkotykowego uzależnienia. Jenna Bass w filmie High Fantasy wystawia przekonania swoich bohaterów na próbę, zamieniając ich ciałami. Łącząc czarną komedię z filmem science-fiction udowadnia, że tolerancja dla odmienności jest powierzchowna w społeczeństwie systemowej nierówności. Debiut Michaela Matthewsa Pięć palców dla Marsylii to zrealizowana w konwencji westernu opowieść o mężczyźnie, który za czasów apartheidu trafił do więzienia za zabicie dwóch skorumpowanych policjantów. Dwadzieścia lat później wraca w rodzinne strony i na własnej skórze odkrywa, że choć role się odwróciły, mechanizm opresji nie uległ zmianie.

W programie AfryKamery znalazły się również inne błyskotliwe produkcje początkujących twórców, często doświadczonych w innych dziedzinach, ale po raz pierwszy stających za kamerą. Wśród nich film kenijskiego reżysera krótkich metraży i spektakli teatralnych, Likariona Wainainy. Supa Modo to wzruszająca historia chorej dziewczynki, która najbardziej na świecie chciałaby wystąpić w filmie jako superbohaterka. Wkrótce cała wioska mobilizuje siły, żeby pomóc jej spełnić największe marzenie. O niełatwym procesie dorastania i odkrywania własnej tożsamości opowiada Berni Goldblat w swoim pierwszym filmie fabularnym Wallay. Głównym bohaterem jest urodzony we Francji zbuntowany nastolatek, który trafia pod opiekę dalszej rodziny w Burkina Faso, gdzie wśród pięknych krajobrazów uczy się odpowiedzialności i odkrywa swoje korzenie. W roli surowego, choć kochającego kuzyna chłopca wystąpił znakomity Ibrahim Koma, który pojawi się ponownie na ekranie w politycznym thrillerze Wùlu. W pełnometrażowym debiucie Daoudy Coulibaly, aktor wcielił się w postać mężczyzny, który w zawrotnym tempie z uczciwego obywatela zmienia się w sprytnego przemytnika, a ostatecznie w prawdziwego narkotykowego bossa. Ali, koza i Ibrahim to zaledwie drugi pełnometrażowy film egipskiego reżysera Sharifa El-Bindari. To prawdziwie surrealistyczna opowieść o człowieku, który – wierząc, że dusza jego dziewczyny została uwięziona w kozie – wyrusza w podróż po Egipcie, żeby ją uwolnić.

Oprócz często zachwycającej warstwy wizualnej, afrykańskie kino oferuje widzom prawdziwą ucztę dla ucha. W Kinie Pod Baranami zabrzmią m.in. poruszające pieśni bohaterki nagrodzonego Srebrnym Niedźwiedziem filmu Félicité Alaina Gomis. Obraz przedstawia losy samotnej matki śpiewającej w miejscowym barze, która w poszukiwaniu funduszy na operację syna zderza się z korupcją i wrogością swojego otoczenia. Oprócz Grand Prix Jury w Berlinie, film zdobył m.in. nagrodę FIPRESCI i został senegalskim kandydatem do Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.

Fanów filmów krótkometrażowych Kino Pod Baranami zaprasza na pokaz pod hasłem Tajemnice Luzofonii. W programie sześć filmów krótkich, pełnych emocji portretów ludzi zamieszkających portugalskojęzyczną część Afryki. Uczestnicy pokazu poznają kobietę tworzącą biżuterię z rybich łusek, będą mogli obserwować tamtejsze zwyczaje związane ze śmiercią i towarzyszyć bohaterom opuszczającym rodzinne strony w poszukiwaniu lepszego życia.

Najmłodsi uczestnicy festiwalu spotkają się na pokazie animowanej serii Tydzień przygód w Afryce w ramach specjalnej odsłony cyklu Baranki Dzieciom. Po seansie maluchy wezmą udział w energetycznych warsztatach bębniarskich.

W ramach wprowadzenia do festiwalu, w siedzibie marki KOKOWorld (ul. Starowiślna 19) odbędzie się pokaz dokumentalnego filmu Niedziela w Brazzaville, fascynującej opowieści o mieszkańcach stolicy Konga, którzy podążają za marzeniami o lepszym życiu. Film składa się z portretów ludzi, którzy mimo wszechobecnej biedy biorą los w swoje ręce w mieście uznawanym za najgorsze miejsce do życia na świecie. Wstęp na ten pokaz jest wolny.

Więcej na: www.kinopodbaranami.pl

[z materiałów organizatora]